Hjälp
06.10.2023
Hej! Jag övertänker jättemycket och jag behöver hjälp att sluta. Jag har en pojkvän och vi har varit tillsammans i nästan ett halvår och jag älskar honom mer än allt annat. Jag har börjat övertänka (och mina tankar har eskalerat) och blivit rädd att jag egentligen är lesbisk och att jag inte alls är attraherad av killar. Att jag har en undermedveten identitet som kommer fram nu. Dessa tankar kommer från att jag ett par gånger har känt mej lite kåt av kvinnor och det har i sin tur eskalerat till att jag har tänkt saker som att ”tänk om jag är helt lesbisk och måst dumpa min kille för det” eller ”tänk om jag int ens är attraherad av killar egentligen”
Jag är medveten om att detta är ganska absurt för jag har aldrig känt äkta romantiska känslor för en tjej i hela mitt liv, jag har bara haft crush på killar, jag kan inte se mig själv med en kvinna, tanken av ett samkönat förhållande lockar mig inte och jag har ju en pojkvän!!
Jag vill ju inte vara lesbisk och jag e så rädd att fucka upp nånting med min pojkvän för jag tror verkligen att han är den rätta för mej. Jag har aldrig känt så starkt för någon och jag kan inte ens föreställa mig en framtid utan honom. Därför känns det så dåligt att börja fundera över sin sexualitet NU då jag redan är i ett förhållande. Jag får dåligt samvete av att fundera på såna saker då det inte ens borde spela någon roll i mitt liv eftersom jag är med en man som jag älskar och planerar att vara med hela livet. Jag vet inte vad jag ska göra och jag e så rädd att jag faktiskt ska ha en undermedveten identitet som lebb.
Hjälp mej snälla att sluta övertänka, jag orkar inte gå runt och älta det här nå mer!!! Och jag behöver komma ur den här tankespiralen för jag vet att det är så dumt och absurt! Övertänker :(
Rosanna farg

Ungdomsinformatör Rosanna svarar
09.10.2023
Hej!
Tack för din viktiga fråga. jag kan lova att du inte är ensam med att bära på dessa tankar. Känslor och sexualitet kan vara både förvirrande och utmanande att handskas med. Speciellt när man är ung och försöker utforska sin identitet och hitta sin plats i världen. Men det kan såklart vara ett jobbigt ämne oberoende vilket skede av livet man befinner sig i.
Man behöver inte vara lesbisk bara för att man känt sig kåt av kvinnor några gånger. Vi människor är väldigt komplexa och ibland är det inte själva personen som gör en upphetsad utan det kan vara något som personen representerar i ditt huvud. Låt oss säga att du sett en kvinna och du upplevt att du blivit kåt. Den här upphetsningen behöver inte nödvändigtvis bero på själva kvinnan utan det kan hända att du av någon orsak fick associationer till sex när du såg henne. Ibland har kåthet endast att göra med en vild fantasi och det behöver inte betyda att man i verkligheten vill göra sakerna man fantiserar om. Ibland har upphetsning endast att göra med att man överlag känner sig väldigt kåt och då är man väldigt känslig för att reagera på lite allt möjligt som finns framför en. Din kropp kan alltså reagera rent fysiskt på kvinnor utan att du är lesbisk. Det är såklart inte omöjligt att du är lesbisk men det är inte något som jag skulle tänka på basen av det du skriver.
Bara för att man är attraherad av kvinnor behöver det inte betyda att man slutar vara attraherad av män. Det ena utesluter inte det andra. Det finns människor som är bisexuella. Alltså att man attraheras av båda könen. För vissa är det 50/50 för både killar och tjejer medan andra upplever att dom t.ex. är mer fysiskt attraherade av män men mera emotionellt attraherade av kvinnor eller tvärtom. Vissa bisexuella människor känner aldrig något behov av att dejta någon av samma kön utan deras bisexualitet gör endast att dom kan se personer av samma kön och känna upphetsning. Medans andra bisexuella inte har några problem med att dejta personer oberoende av deras kön. Vissa lever hela sitt liv med vetskapen om att dom är bisexuella medans andra märker det först senare i livet. För en del människor går deras preferenser lite i perioder. En del upplever perioder där dom endast är attraherade av män och sedan kan det komma en period där dom endast attraheras av kvinnor. Sexualitet är alltså individuellt och spektrumet av sexualitet är väldigt stort.
Det är absolut inget konstigt eller fel med att vara vare sig lesbisk eller bisexuell. Det är långt fler människor som är det än vad man skulle tro. Det är bra att utforska sin sexualitet men man ska inte behöva känna rädsla eller skam. Du är den du är och du älskar din pojkvän och ibland händer det att du blir kåt när du ser en tjej. Så vadå? Det är inget fel med det och du har fortfarande lika mycket rätt att dejta din pojkvän även om du känner attraktion till tjejer ibland. Sexualitet är som sagt ett stort spektrum och det finns inga regler för vem som måste dejta vem beroende på vilken sexuell läggning man har. Det viktigaste är att du älskar din pojkvän och är lycklig i ditt förhållande.
Om du någon gång kommer till en punkt i ditt liv där du vill utforska din sexualitet och ta reda på ifall du kan vara t.ex. bisexuell så tycker jag att du ska prata med din pojkvän om saken så att ni kan komma överens om hur du kan utforska din sexualitet inom förhållandet på ett sätt som båda är bekväma med. Det finns inget fel med att låta din pojkvän vara en del av din resa och jag tror att det skulle vara jättebra och hälsosamt om du involverade honom i dina tankar och funderingar. Om du känner att du kan lita på honom kan han vara ett bra hjälpmedel för dig att utforska dig själv och din sexualitet mer. Man har absolut rätt att fundera och utforska sin sexualitet inom ett förhållande. Det är något jag rekommenderar åt precis alla. Det är ett sätt att komma närmare sig själv men även sin partner. Det gör dig inte till en sämre flickvän och det betyder verkligen inte att du är otrogen eller dylikt. Man har alltid rätt till sin egen kropp sin egen sexualitet och sina egna fantasier. Dessa saker försvinner inte bara för att man är i ett förhållande. I ett hälsosamt förhållande ska man stöda varandra och acceptera varandra oberoende av sexuell läggning. Man ska kunna ha svåra och  känsliga diskussioner och båda parterna ska känna sig trygga med att utforska sin sexualitet inom förhållandet. Det är absolut inget fel utan det är väldigt hälsosamt och lägger grunden för ett långt och lyckligt förhållande. Ett förhållande där båda partnerna känner varandra på djupet och ingen behöver känna skam eller trycka bort en del av sig själv.
Jag tror det bästa för dig är att du försöker släppa tankarna på du borde göra på något visst sätt bara för att du ibland känner dig kåt när du ser kvinnor. Du måste inte göra slut med din pojkvän bara för att vissa tjejer gör dig upphetsad precis som att du inte heller måste göra slut med din pojkvän bara för att du tycker att någon annan kille är snygg. Dessa tankar lägger enbart käppar i hjulet för din sinnesro och ditt förhållande. Att tillhöra en sexuell minoritet är ingen "dold identitet" som man måste skämmas över. Du är fortfarande samma person som du alltid varit. trots det växer och förändras du hela tiden och det är en bra sak. Din sexualitet utvecklas också vilket jag personligen inte ser som en dålig sak utan någon roligt och spännande. Tänk så mycket du har att utforska!
Jag tror att rädslan för att vara lesbisk gör att du övertänker saken helt i onödan. När man går omkring och är rädd och orolig över något blir det nästan som en besatthet. Om du hela tiden oroar dig för att du är attraherad av kvinnor kan det leda till att du tänker på kvinnor mycket mer än du egentligen annars skulle göra. Om det skulle vara så att du inte är 100% heterosexuell (attraherad av motsatt kön) så kommer det att visa sig med tiden men det är inte något du ska lägga desto mer tid och energi på här och nu. När man försöker trycka ner känslor som man känner skam över brukar känslorna ofta bli starkare konstigt nog. Lita på att du är bra precis som du är oberoende av din sexuella läggning och låt din fantasi flöda. Njut av den. Den är bara din och du får använda den precis som du vill. Vi människor har väldigt livlig fantasi när det kommer till sex men det betyder verkligen inte att man på riktigt vill leva ut alla sina fantasier.
Kom ihåg att ingen människa måste lägga någon stämpel på sig oberoende av sexuell läggning. Du får också bara vara du och ingen har rätt att kräva att du berättar exakt vilka alla personer som gör dig kåt. Du ska inte känna att du går omkring och döljer något. Om du vill prata och berätta om dina tankar och känslor ska du såklart göra det men det är inte något du måste göra. Det är helt på dina villkor.
Jag hoppas att du vågar prata med någon om det här eftersom du har känslor av rädsla och upplever att ditt övertänkande eskalerat. Du kan vända dig till en vän, din pojkvän, dina föräldrar, lärare, skolpsykolog, hälsovårdare, ungdomsledare eller någon annan trygg vuxen. Du kan också vända dig till Ärligt talat-chatten (<--klicka) där du kan chatta med professionella människor som kan vara ett stöd och lugna dig när tankarna börjar skena. Du kan såklart också alltid skriva hit till oss på Decibel. Vi finns här för dig!
Kram,
Rosanna