Jag och min pojkvän
19.10.2023
Hej decibel! när jag är med min pojkvän och han rör mig på lite privata ställen (jag har gett lov). ni vet talsättet ”är du våt i byxan” (inte att man kissat ner sig) ja så det brukar ju hända för mig nät han rör mig och sånt, nu har det börjat bli vått även när jag inte ens är med honom eller är nära honom, jag gör som ingenting och det händer ändå. Snälla hjälp vad är det för fel
Roligasteistaden

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
27.10.2023
Hej,
Det du beskriver med att bli våt då du är tillsammans med din kille är helt normalt och beror på att sexuell upphetsning hos tjejer gör att slidan producerar en typ av sekret (en trögflytande vätska) som gör slidan mer hal vilket hjälper till om man skall ha penetrativt sex. (Det att man bli våt innebär ändå inte att man automatiskt är redo för sex eller ens att man vill ha det - utan det är ett tecken på att kroppen fungerar som den skall.) Tjejens underliv producerar alltså delvis sitt eget glidmedel.
Slidan är också ett system som hela tiden rengör sig själv, och det är därför tjejer har flytningar. Poängen med att det hela tiden produceras flytningar är att slemhinnorna inuti slidan skall hållas friska rena och att orenheter skall spolas bort. Under vissa perioder kan man ha mer flytningar och under andra mindre, och det kan vaiera i samband med menscykeln.
Det finns några saker man kan tänka på då det kommer till underlivshygien. Var noggranna med att du och din kille har rena händer då ni rör vid ditt underliv så att det inte kommer orenheter dit. Tvätta dig varje dag med vanligt vatten (aldrig med tvål eftersom det torkar ut slemhinnorna så att de måste jobba ännu hårdare och producera ännu mera fukt för att kompensera.) Du kan också försöka undvika att använda stringtrosor eftersom de kan göra att man får mer flytningar.
Jag vet inte hur mycket flytningar du har nu, eller om denna förändring har skett plötsligt?  Om det är så att flytningarna luktar annorlunda än de brukar, att de är annan färg än de brukar (gul-grönaktiga, eller tjocka eller gryniga vitaktiga) eller att det kliar så kan det vara tecken på att du har någon infektion. Det betyder inte att det är någonting farligt men det kan då vara bra om du t.ex. skulle tala om saken med din skolhälsovårdare så kan hen fundera vidare över vad det kan vara och vilken behandling du behöver.
Men om det nu är så att du bara har märkt att flytningarna har ökat men att du inte har märkt någonting annat avvikande så kan du bara följa med saken.
Kram,
Tessi