Kan inte komma under vaginalt sex
27.10.2023
Hej!
Jag är en 16 årig tjej och har en kille. Vi har ofta sex och jag kan inte komma under vaginalt sex, varje gång vi har sex så är det ju skönt men jag kommer liksom aldrig. Ibland brukar min kille röra klitoris på samma gång han knullar mig men jag kan ändå inte komma. Men om han fingrar mig eller slickar mig så då kan jag komma , vad kan det bero på att jag inte kan komma under sex?
Kram, Elvira Elvira

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
30.10.2023
Hej,
Det du beskriver låter faktiskt helt normalt, och det är egentligen ganska sällsynt att tjejer kommer enbart genom penetration. De allra flesta tjejerna behöver någon form av klitorisstimulering samtidigt, antingen så att man samtidigt smeker utanpå klitoris eller att man har sex i en ställning där killens penis kommer åt att stimulera g-punkten (men långt ifrån alla tjejer kommer genom att stimulera g-punkten heller.) Så aldedningen till att du inte kommer genom enbart penetration är helt enkelt det att din kropp är helt normal.
Om man har tittat på porrfilmer så får man lätt uppfattningen att tjejer kommer hur lätt som helst av enbart penetration och att det är det enda som behövs, men så är det med andra ord oftast inte. Det man kan göra då är att antingen han eller du själv samtidigt smeker dig (eller använder något hjälpmedel, t.ex. en vibrator) eller att ni testar på att ha sex i en ställning där din klitoris stimuleras. T.ex. så att du sitter gränsle över honom och "rider" honom och att han antingen ligger eller sitter. Om han också sitter upp så kan det göra att friktionen mot klitoris blir större och då kan det vara lättare för dig att komma.
Många tjejer tycker att det känns lite "dumt" att smeka sig själva samtidigt som de har penetrativt sex, men om hela tanken med sex är att det skall vara skönt så tycker jag att det skulle vara dumt att inte göra det så skönt som möjligt. Sen finns det förstås också en psykisk del av det hela, och det kan för vissa vara svårt att slappna av tillräckligt för att komma tillsammans med en partner, men eftersom du skriver att han får dig att komma då han slickar dig eller använder fingrarna så tror jag inte att det är fallet för er.
Det är nog bara att fortsätta träna :) Kom ihåg att skydda er så behöver inte rädslan för en oönskad graviditet förstöra det roliga.
Kram,
Tessi