Kan östrogen överföras?
31.10.2023
Hej, min flickvän vill börja ta p-piller och hon frågade mig vad jag tycker. Jag har hört förr att det extra östrogenet som finns i p-piller kan överföras genom saliva och vid samlag, är det sant eller är det en myt? En kille med frågor

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
02.11.2023
Hej,
Det är nog en myt i den bemärkelsen att östrogen skulle kunna överföras till partnern genom kroppsvätskor eller dylikt. Så du behöver inte oroa dig över att du skulle påverkas av de hormonerna som din flickvän potentiellt äter.
Däremot förs det en diskussion om förorening av vatten där påföljden blir att hormonerna hos olika djurarter påverkas, (t.ex. har undersökningar gjorda i Sverige visat att hanar av olika fiskarter kan utvecklas avvikande då de levt i vatten som förorenats till följd av p-piller) men globalt sett beror det  betydligt mer på föroreningar från industrier (bl.a. plastindustrin) än att det skulle bero på p-piller.
Men enbart genom sexuellt umgänge med en kvinna som äter p-piller så behöver du alltså inte oroa dig för dina egna hormoner.
Kram,
Tessi