Könssjukdomar
10.10.2023
Hejsan
Jag har några frågor om könssjukdomar för fattar inte riktigt hur det fungerar.
Hur uppstår könssjukdomar? Jag förstår att man får det från någon som är smittad å den i sin tur från en annan men kan det som bara uppstå av sig själv?
Jag har en pojkvän och han var oskuld före jag träffade honom och jag var också oskuld så finns det nån risk att få könssjukdom om vi bara ligger med varandra? Kan det liksom uppstå bara sådär eller måste nån av oss ligga med nån annan för att kunna ge över det till varandra?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
11.10.2023
Hej,
Nej, precis som du skriver så kan inte könssjukdormar uppstå av sig själva. Så om båda två är oskulder då man träffas så finns det ingen risk att smittas av en könssjukdom. Undantaget till detta är t.ex. munherpes som inte specifikt är en könssjukdom men som kan smitta från munnen till underlivet vid oralsex. Så om någon av er har ett aktivt munherpesutbrott så skall ni undvika att kyssas eller ge oralsex.
Men så länge ingen av er har munherpes och inte har haft oralsex eller penetrativt sex med någon annan så behöver ni inte oroa er för könssjukdomar. Men ni skall givetvis skydda er med tanke på att undvika oönskad graviditet.
Kram,
Tessi