P-Piller
06.10.2023
Hejj
Jag har några frågor om p-piller.
1. Är det gratis? Om det är hur länge får man dem gratis och får man det hela tiden gratis eller kostar t.ex påfyllning?
2. Måste man genomgå en gynologisk undersökning om man ska ha det? Alltså måste de kolla där nere för att man ska få de?
3. Vad ska jag göra om jag vill börja p-piller? Vem ska jag kontakta?
4. Hur säkra är p-piller?
5. Måste man ha föräldrars lov?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
09.10.2023
Hej,
Tack för dina frågor. Bra att du frågar då någonting är oklart.
Preventivmedel (t.ex. p-piller) är för tillfället gratis för personer under 25 i Österbottens välfärdsområde, men det är just nu oklart om de kommer att fortsätta vara gratis efter årsskiftet så om det är någonting du överväger så tycker jag att du skall kontakta preventivrådgivningen så fort som möjligt. Om det skulle gå illa och preventivmedel börjar kosta igen så är det i värsta fall så att man måste betala dem själv från och med Januari.
Det varierar lite från en kommun till en annan om man gör en gynekologisk undersökning i samband med att man börjar använda t.ex. p-piller. I vissa kommuner görs undersökningen först då receptet skall förnyas.
För att få börja med p-piller skall du kontakta preventivrådgivningen i din kommun. Du kan googla på preventivrådgivning + din hemkommuns namn så hittar du kontaktuppgifterna. Då berättar du bara för barnmorskan att du vill börja med p-piller och så bokar ni en tid.
P-piller är väldigt säkra förutsatt att man tar dem enligt anvisningarna. Men som du vet skyddar de inte mot sexuellt överförbara sjukdomar så om du har sex med personer vars hälsotillstånd du inte känner till så skall man alltid använda kondom.
Nej, du behöver inte ha dina föräldrars tillstånd och de får inget meddelande om att du börjat använda p-piller.
Bara att skriva in pånytt om någonting känns oklart.
Kram,
Tessi