Pojk probleeemm
14.10.2023
Hej!
Jag en pojkvän, men hans kompisar skämtar hela tiden om att vi ska ha sex eller att de ska skaffa condom eller nånting. Jag vet att de skämtar, men vad om de gör inte det? Jag är absolut inte färdig för att ha sex med någon! Och om vi nån gång kommer till det, hur vet jag om jag är färdig?! F

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
16.10.2023
Hej,
Det är helt okej att du inte ännu känner dig redo för att ha sex, och det är någonting som du väljer helt själv. Din pojkväns kompisar har verkligen ingenting alls med den saken att göra, men jag gissar att de tycker att det är ganska spännande med sex och att det är därför de skämtar om saken. Antingen kan du välja att bara ignorera saken eller också kan du svara dem att de kan koncentrera sig på sina egna sexliv så sköter ni om ert.
Du vet om att du är redo för sex sedan då det känns som att det är någonting du VILL göra. Så länge det känns som att du inte är redo, eller att du inte vet, så tycker jag inte att du skall göra det heller. Sex är ingenting man skall göra för att någon annan pressar en eller för att göra någon annan nöjd utan det skall alltid handla om att båda två vill. Hela poängen med sex är att det skall vara skönt och det blir det knappast om man själv är tveksam.
Njut av att ni lär känna varandra bättre och av alla små steg ni tar i ert förhållande. Till en början kan det räcka att man t.ex. håller om varandra eller pussas. Sedan kan ni ta det ett steg i taget i den takt som känns rätt för er båda. Kom ihåg att inte heller killar brukar vara redo för sex ännu i den ålder ni är nu (trots att man ibland skulle tro det på basen av det sätt de talar om det). Det är bra om ni kan diskutera saken tillsammans och komma överens om att man får och skall säga till vad man vill och inte vill göra för då är risken mycket mindre att man går över varandras gränser. Ni har hela livet på er, det är verkligen ingen brådska.
Kram,
Tessi