Redo eller inte?
02.11.2023
Hej jag och min pojkvän har varit tillsammans i snart 6 månader och tror han börjar fundera på sex han sa till mej att de är ingen stress eller så men jag tror jag också är redo är bara rädd att han ska döma mig på något sätt till exempel om jag har rakat bra eller så är mest rädd för de då man inte riktigt ser eller så hur ska jag göra

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
06.11.2023
Hej,
Det låter bra att din pojkvän säger att det inte är någon stress med att ha sex, för det är helt sant. Om inte båda två känner att de är redo så då skall man helt enkelt inte ha sex. Sex är någonting som skall vara roligt och skönt - och det är det bara om båda två är med på det som händer.
Jag vet inte hur nära ni har kommit varandra fysiskt och om har varit intima med varandra på andra sätt, men ett bra sätt är att börja med att kyssas och hångla och ta det stegvis lite längre för varje gång men utan stress på att det är just idag det kommer att hända, se bara till att alltid ha preventivmedel redo. Jag förstår om det kan kännas pinsamt att diskutera sex, men det är viktigt att man kommer ihåg att fråga den andra hur det känns och vara uppmärksam på den andra personens kroppsspråk så märker man oftast om personen njuter/tycker att allting är bra eller om någonting är fel. Ofta antar man att killar alltid är redo för sex och de har sällan ens möjlighet att säga sin åsikt om det - men det innebär inte att de alltid skulle vara redo för sex. Killar kan känna sig precis lika nervösa och osäkra som tjejer.
Om din kille verkligen är redo och du är viktig för honom så kommer han inte att bry sig om hur du har rakat dig eftersom det viktiga då är att det är DU. Du kan ju vända på saken och fundera över om det skulle vara avgörande för dig om han är rakad eller inte? Antagligen skulle det inte spela någon roll för dig eftersom det är han som är viktig, inte hur hans enskilda delar ser ut.
Kanske du kan diskutera saken med honom nästa gång ni är ensamma? Du kan fråga honom hur han känner inför att ha sex, om han tycker att han är redo för det. Då har du också en möjlighet att berätta hur du känner och ni kan tillsammans komma fram till en "plan". T.ex. att ni tar det stegvis lite längre för varje gång, och om/då det känns rätt så får det hända. Men ni måste båda två känna att det är någonting ni vill, inte att det är någonting ni måste ställa upp på för att den andra förväntar sig det.
Slappna av och kommunicera, då kommer det att gå hur bra som helst.
Kram,
Tessi