Stånd med flickvan
20.09.2023
hej. när jag är med min flickvän får jag stånd så lätt. bara att ligga på sängen, om vi kramas etc. det är lite irriterande Eijj
Rosanna farg

Ungdomsinformatör Rosanna svarar
20.09.2023
Hej!
Jag förstår att det kan kännas jobbigt men det är helt normalt och inget man behöver skämmas för. Det beror antagligen bara på att du är attraherad av din flickvän och det är ingen dålig sak alls. Tvärtom ser jag det som ett gott tecken. Hur lätt man får stånd och hur känslig man är för fysisk närhet varierar från person till person. Vissa får helt enkelt stånd lättare än andra och det är helt okej. Om du får stånd trots att du inte känner dig särskilt kåt kan det bero på att din kropp kopplar ihop fysisk närhet (kramar, ligga på sängen osv.) med sex och därför reagerar den så som den gör.
Det finns tyvärr inte så värst mycket man kan göra för att slippa det här om du inte vill undvika fysisk närhet med din flickvän. Om relationen är ganska ny kan det ju hända att det lugnar ner sig lite med tiden. Det bästa du kan göra är att försöka slappna av och inte låta det förstöra din tid med din flickvän utan istället prata med henne om saken så att du inte behöver känna dig obekväm när det händer.
Kram,
Rosanna