Trång
01.10.2023
Hej! Min kille har en ganska bred penis och jag är väldigt trång, han har även sagt att jag e tajt. Det tar alltid ont då den bredaste delen av hans penis kommer in i mig. Glidmedel funkar inte, och jag slappnar av och vi har långt förspel men inget

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
03.10.2023
Hej.
Du skriver att det gör ont då den bredaste delen av din killes penis kommer in i dig, och i sig är det inte ovanligt. Slidöppningen är dock väldigt elastisk så den anpassar sig förhållandevis snabbt. Det jag tycker att ni skall tänka på eftersom du skriver att det gör ont är att han skall komma in i dig långsamt, och att han inte behöver komma in i dig hela vägen genast utan kan ta det stegvis. Hela poängen med sex är ju att det skall vara skönt för båda två, så det är inte meningen att du skall genomlida smärta för att han skall njuta - utan ni får ta det i en takt som gör att ni båda två kan tycka att det är skönt. Det är väldigt sällan en tjej fysiskt skulle vara för trång för att genomföra ett samlag, men om penetrationen gör ont för att killens penis är stor så finns det saker man kan tänka på.
Börja med att ha ett långt förspel, precis som du skriver att ni gör. Ofta har man en uppfattning om att ett förspel skall se ut på ett visst sätt eller att man måste göra saker i en viss ordning men förspelet kan innehålla precis vad som helst och det finns inga regler för vad man "borde" göra. Anledningen till att förspelet är viktigt för tjejen är att det oftast tar längre tid för tjejens kropp att bli redo för penetrativt sex. Kroppen måste alltså få lite tid att bygga upp upphetsningen så att slidan hinner vidgas och bli fuktig. Då det kommer till att slappna av så är det inte helt viljestyrt. Man kan själv uppleva att man är avslappnad och att musklerna i underlivet är helt avslappnade men man har inte full kontroll över musklerna i slidan, så det är helt möjligt att man spänner sig även om man inte gör det avsiktligt, i all synnerhet om tidigare upplevelser har varit smärtsamma - eftersom kroppen då är beredd på smärta och spänner sig bara av den anledningen. Glidmedel är alltid bra och kan användas som en rolig del av förspelet för både tjejer och killar. Det ni kan tänka på är t.ex. att han kan komma in i dig med fingrarna (och mycket glidmedel) innan han försöker komma in med penisen, på det sättet hinner din kropp uppfatta vad som händer. Skynda inte utan ta god tid på er. Det är vanligt att människor försöker att göra allting så snabbt som möjligt som ett sätt att dölja att man är lite nervös eller osäker (t.ex. då det gäller att smeka varandra eller trä på en kondom), men försök istället att dra ut på saker och om ni är osäkra på hur den andra t.ex. vill bli smekt så visa varandra.
Sedan då ni kommer så långt att han skall komma in i dig så kan ni ta en ställning där det är du som avgör djup och takt. T.ex. så att du sitter ovanpå eller att ni ligger på sida vända mot varandra men att det är bara du som rör dig och han ligger stilla. Även här rekommenderar jag mycket glidmedel för att minska friktionen. Ta det långsamt och lite i gången. Det är helt okej att man sedan avbryter helt och gör någonting annat en stund och sedan kör penetration igen.
Jag tror att det är viktigt att ni kan tala om detta för att ni båda skall vara helt säkra på att den andra förstår. Det är som sagt inte meningen att penetrationen skall behöva göra ont för dig. Sex skall vara någonting man skapar tillsammans och bara ni lyssnar på varandra så tror jag säkert att ni kommer att lösa detta.
Kram,
Tessi