Vad ska jag göra?
26.09.2023
Jag är ein 14 åring flicka och jag är gravid ska jag behålla barnet och ska jag säga till mina föräldrar om detta?
Jag har tagit gravid testar och de alla visar at jag är gravid och jag får inte min mens.
SNÄLLA HJÄLPA MIG!!! Jenn

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
27.09.2023
Hej,
Jag tycker att du utan att vänta skall gå och prata med din skolhälsovårdare. Tillsammans med hen kan ni fundera över hur du skall berätta det för dina föräldrar och vilka alternativ du har. Givetvis kan du också börja med att berätta för dina föräldrar, det är helt upp till dig.
Jag känner förstås inte dina föräldrar, men det man ofta är rädd för är att de skall bli arga om de får veta att man är gravid - vilket oftast inte är sättet de reagerar. Jo, de kommer sannolikt att bli chockade och kanske först reagerar med att bli förskräckta eller besvikna, men du är trots allt deras barn och de vill dig väl. Så i de flesta fall är det någonting som föräldrarna vill veta om för att de skall kunna finnas där för dig och hjälpa dig.
Det är viktigt att du tar tag i saken så fort som möjligt. Beroende på när du senast hade mens och när du kan ha blivit gravid så är det viktigt att besluten fattas innan det gått för lång tid.
Sedan då du har talat med din hälsovårdare och/eller med dina föräldrar så kan ni fundera över hur du skall gå vidare. Eftersom du är så ung så är det viktigt att du inte behåller detta som en hemlighet utan att du får stöd av någon vuxen. I slutändan är det ditt beslut om du väljer att behålla barnet eller inte - men det är absolut någonting du behöver diskutera med en vuxen eftersom det är ett jättestort beslut.
Skriv in pånytt om det är någonting du funderar över, men snälla berätta detta för en vuxen så fort som möjligt så att du får hjälp och stöd.
Många kramar,
Tessi