träning
23.10.2014
Skulle vilja börja skriva träningsdagbok, vad ska man ha med? Är det bara att skriva ner det i nåt häfte elr? Vad är "det vanliga" sättet att skriva träningsdagbok på? Tränar ganska ofta och mångsidigt men är helt borta när det gäller att hålla koll på träningsmängden ;)
:o

Ungdomsinformatören Liselott svarar
PT Sarah svarar
24.10.2014
Hej!
Vi har skickat din fråga till personliga tränaren Sarah, svar borde nog vara på kommande!
Hälsar ungdominformatören Liselott
Hejsan!
Du har helt rätt, att skriva träningsdagbok är suveränt bra! Vad du ska skriva är däremot helt och hållet upp till dej själv och till dina mål! Om du t.ex. löptränar ska du förstås skriva hur länge du springer, hur långt du springer och dina pulsvärden (ifall du mäter dem), du kan också skriva hur det kändes, om det var lätt eller tungt och om du orkade bra. Om du däremot tränar på gym skriver du t.ex. vilka muskelgrupper du tränade, vilka övningar du gjorde, hur många set och repetitioner du gjorde och förstås hur tunga vikter du hade. Som du märker så kan en träningsdagbok innehålla precis vad som helst, den ska innehålla det som är viktigt för DEJ! Om du väljer att skriva i häfte eller ha en fil på datorn eller en online dagbok är också helt upp till dej. Det finns färdiga träningsdagböcker på webben som är gratis att använda, t.ex. Funbeat är en sådan. Den är enkel att använda, du bara registrerar dej och skapar din profil (ungefär som på Facebook), där kan du också ha vänner så du ser vad dina kompisar tränar. På Funbeat finns alla träningsformer färdigt att välja mellan, du bara söker på ett visst ord så kommer alla träningsformer som innehåller det ordet fram. Där kan du i samma träningsdagbok registrera alla olika typer av träningar som du gör och dagboken räknar automatiskt ihop alla träningsminuter samt hur många minuter du har tränat vissa träningsformer. Därifrån får du enkelt ut statistik ifall du vill veta hur många gånger du har tränat en viss form under en viss tid. Gå in och kolla funbeat.se (på svenska dessutom J ) så ser du hur den verkar, jag tycker personligen att den är väldigt enkel att använda och passar bra om man tränar flera olika träningsformer!
Lycka till med träningsdagboken!
Hälsningar, PT-Sarah