4 månader på Vinelle
22.08.2023
Hej,
Jag har ätit Vinelle mini piller i ca fyra månader nu och upplever fortfarande riktigt konstiga blödningsmönster. Under de första tre månaderna blödde jag i princip konstant, varade i en vecka med en veckas uppehåll (med mellanblödningar) och sedan kom det tillbaka igen. Jag kunde nästan klocka det. Efter att tredje månaden nästan var slut så slutade detta mönstret och jag hade ett uppehåll i ungefär 3 veckor, och sedan började jag blöda igen.
Innan jag började med minipiller hade jag i regel mens i 6 dagar, med en extrem mängd de tre första dagarna. Med den här blödningen som kom nu, har den varat i 8 dagar, med en konstant mängd varje dag och inget stopp i sikte. Även när jag blödde varannan vecka i början, varade den aldrig mer än 6 dagar. Det är fortfarande mindre mängd än vad det var förr, men är rädd att det nu inte kommer att sluta. Jag har också fått mer mensvärk än jag hade förr, och jag började på dessa av rekommendation från UMO då de skulle minska värken och mängden men i dagsläget är den debiliterande. Är det fortfarande för tidigt att sluta med dem? Ska man ge det fler månader för att stabilisera sig?
Tack :) Liina

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
24.08.2023
Hej,
Jag är ledsen att du hittills har haft jobbiga erfarenheter av dina minipiller. Det tröstar dig antagligen inte men det är inte alls ovanligt att man kan få mellanblödningar eller oregelbundna blödningar med minipiller, och minipiller är inte alltid lika effektiva då det kommer till att minska värken eller blödningarnas mängd som p-piller är. Jag förstår att det är väldigt tröttsamt att blöda så länge och att man aldrig riktigt vet hur blödningarna kommer att funka från en månad till en annan.
Det kan hända att det du upplever på sikt kommer att bli bättre, d.v.s. att dina blödningar kommer att minska, men det är ingen exakt vetenskap och minipiller fungerar väldigt olika från en person till en annan. Mitt råd skulle kanske vara att kontakta UMO och fråga barnmorskan om hens åsikt. Med barnmorskan kan du diskutera ditt aktuella hälsotillstånd och om det eventuellt skulle finnas något annat hormonellt preventivmedel som kunde fungera mer effektivt, t.ex. p-piller eller ring.
Kram,
Tessi