?
14.12.2023
Hej!
Jag har länge haft problem med magen ( alltså flera månaders tid) men int tänkt att de har varit något allvarligt eller nåt, men nu de senaste veckorna har jag fått ont och ömma bröst och helt tappad sexlust. Vad kan detta bero på? ( har tagit graviditetstest och alla visar nej och fått min mens). Min pojkvän tycker jag ska kolla med en läkare men jag vill helst int gå ti en läkare så vad kan det vara som är fel?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
18.12.2023
Hej,
Det är jättesvårt att ge något svar på vad det kan handla om bara på basen av det du skriver. "Problem med magen" kan betyda väldigt olika saker för olika människor, allt från att man har förstoppning till diarré eller gasbesvär och smärta. De symtomen kan i sin tur bero på väldigt många olika saker. Så jag tycker att du skall börja med att gå och tala med t.ex. din skolhälsovårdare eller med en läkare vid hvc. Det du kan fundera på själv redan innan besöket är när symtomen började och om det började på en gång eller stegvis. Har du ändrat dina matvanor eller dina levnadsvanor under de senaste månaderna? Om du t.ex. har flyttat hemifrån inom det senaste halvåret så är det t.ex. inte så långsökt att det skulle kunna bero på förändringar i matvanor eller dygnsrytm. Alla former av stress påverkar lätt magen, så har du under det senste halvåret varit mer stressad än tidigare? Känner du av symtomen hela tiden eller dyker de upp t.ex. i samband med vad du äter o.s.v.
Du skriver att du har fått din mens och att graviditetstestet varit negativt, därför tror jag inte att du behöver oroa dig över att du skulle vara gravid även om dina bröst skulle vara ömma. Jag tror inte heller att brösten nödvändigtvis har något samband med att magen krånglar. Det att sexlusten har minskat kan bero på många olika saker men det är inte ovanligt att sexlusten påverkas av att man i övrigt har problem med hälsan, i all synnerhet då det gäller magen eftersom en stor del av serotoninproduktionen sker i tarmarna och man då lätt börjar känna sig nere om man har problem med magen.
Precis som du skriver så behöver det inte alls handla om någonting allvarligt, men eftersom det har pågått så länge så tycker jag att det skulle vara bra att kolla upp. Du skriver att du helst inte vill gå till en läkare men jag tror att det skulle vara bra om du gjorde det, så får hen ta ställning till om det behöver undersökas vidare.
Kram,
Tessi