hår och sår
17.12.2023
hej jag fyller 11 och har märkt att jag börja få hår under armarna som kliar jätte myckt. har försök raka men det gick inte direkt så bra. vet it vad ja ska göra har ni några tips?
Ps jag tänker inte prata med nån om de Anonym

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
18.12.2023
Hej.
Huden under armerna är ganska känslig, och just därför är det viktigt att då/om man rakar sig att man använder en vass och ren rakhyvel och någon form av raklödder/gel eller oparfymerad hudkräm. Se alltså till att huden är hel då du börjar, om det redan finns irritation så är risken stor att irritationen förvärras vid rakning. Tvätta huden och ta en ny och vass rakhyvel. Sedan lägger du på raklödder eller kräm och efter det rakar du dig.
Om man använder en rakhyvel som är smutsig eller ovass eller om man rakar sig utan att använda lödder eller kräm så är risken stor att man får små sår i huden och dessa kan klia väldigt mycket då håret sedan börjar växa ut. Om du nu har irritation under armarna, t.ex. i form av små röda prickar så kan du smörja med en salva som heter Evolan (Hydrokortison) som du kan köpa på apoteket.
Samma "relger" kring rakning gäller även för andra ställen på kroppen, men i all synnerhet armhålorna och underlivet är väldigt känsligt.
Kram,
tessi