hej
16.11.2023
hej jag märkte just för några dagar sedan en liten klump på ena bröstet, jag har aldrig förut undersökt bröstet riktigt ordentligt så jag är osäker på om den varit där förut det är också svårt att avgöra om det ska höra till bröstet eller om det är något nytt, de är ganska mjukt och rörligt och litet, max nån centimeter. Är rädd att det ska vara cancer men borde jag oroa mig och vad ska jag göra? G

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
17.11.2023
Hej,
Det låter osannolikt att det skulle vara cancer för det är väldigt ovanligt i din ålder. Brösten är egentligen fulla av olika knölar eftersom de är byggda av olika körtlar så i sig är det inte alls ovanligt att de känns knöliga och ojämna. Beroende på var man är i sin menscykel så brukar brösten kännas mer knöliga innan mensen, medan de strax efter mensen brukar kännas lite jämnare, det beror på att hormonerna får körtlarna att svullna lite. Så då man undersöker sina bröst är det bäst om man gör det strax efter mensen eftersom brösten då är som minst svullna.
Det att man undersöker sina bröst själv är en jättebra sak, och då handlar det mycket om att man på sikt lär sig vilka knölar som "hör dit" och vilka som kanske är helt nya. Och det tar oftast flera år att lära känna sina egna bröst så det är ingenting man behöver känna panik över.
Så du kan börja med att fundera på var du är i din menscykel just nu. Om du snart skall få mens så kan du avvakta och undersöka brösten pånytt efter att du har haft mens. Om knölen då känns mindre så kan du vara helt lugn för då är det en bröstkörtel som reagerar helt normalt med att variera i storlek beroende på hormonnivåerna.
Om du sedan ändå oroar dig över saken så kan du ta upp saken med en läkare som kan undersöka dig, men det är som sagt osannolikt att det skulle röra sig om någonting allvarligt.
Kram,
Tessi