Konstiga symtom
28.11.2023
Hej, jag märkte i dag att jag gått ner i vikt. Jag trodde att jag vägde ungefär 57 kilo men väger numera kring 54. Jag är ungefär 170 cm lång och har ätit helt normalt och så att jag inte är hungrig. Jag märkte även att håret på mitt underliv plötsligt växer helt i otakt, vilket resulterat i kala fläckar på underlivet. Låter detta som något alarmerande? Värt att tillägga är även att jag började med p-piller för cirka en månad sedan. Kan det finnas något samband med det och mina nuvarande symtom? :)

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
29.11.2023
Hej,
I sig är det ingenting konstigt med att vikten kan variera med flera kilo från t.ex. en tid på månaden till en annan. Minns du när du vägde dig senast? Kvinnans kropp påverkas väldigt mycket av våra hormoner och t.ex. beroende på var i menstruationscykeln man befinner sig så binder kroppen ibland mer vätska och ibland mindre. Du skriver att du har ätit normalt och det är egentligen huvudsaken. Så länge du äter regelbundet och tillräckligt så behöver man inte oroa sig över att vikten kan variera. Men med tanke på din längd i förhållande till din vikt så skall du ju inte försöka avsiktligt minska din kroppsvikt eftersom det inverkar negativt på din kropp och alla funktioner i den. Så jag tycker att du skall fortsätta följa med vikten och så länge den inte fortsätter att sjunka så är det antagligen helt normalt. Om vikten däremot skulle fortsätta sjunka så skall du gå och tala om saken med din skolhälsovårdare så att ni tillsammans kan fundera över vad du äter, hur mycket du rör på dig osv. Eventuellt tyder det då på att du trots att du själv upplever att du äter normalt inte får i dig tillräckligt med näring för att kroppen skall fungera optimalt.
Du skriver också att håret i ditt underliv har börjat växa i otakt. Eftersom det tydligen syns att det gör det så antar jag att du klipper/rakar/vaxar det? Det kan bero på flera olika saker att hårt växer i "otakt", t.ex. vilken metod du brukar använda för att ta bort håret. Om man t.ex. vaxar/sockrar eller använder hårborttagningskräm så kan det bero på att man på vissa ställen avlägsnat hårstråna med rötterna och på andra bara kapat av själva strået. Om håret tas bort med roten så tar det längre tid för det att växa tillbaka och då kan det växa ut i "otakt" som du beskriver. Men det är inte oroväckande att hår växer i olika takt oavsett hur man brukar avlägsna det.
Jag tror inte att dessa förändringar i din kropp beror på p-pillren eftersom det är förhållandevis kort tid sedan du började med dem, men olika kroppar påverkas förstås på olika sätt så det är inte heller omöjligt. Fortsätt att vara uppmärksam på vad som händer i din kropp, det är ett bra sätt att lära känna den.
Kram,
Tessi