Mage
10.12.2023
Hej!
Har sedan början av hösten haft problem till och från med magen, kan en vecka ha lös mage från morgonen och måste gå på toaletten flera gånger om dagen och vissa gånger kommer det bara ”slem”. Sedan kan det vara bra några dagar och sedan slår det tillbaka till dålig igen. Har varit till en hälsovårdare och har tagit celiaki prov och det visade inget. Vad kan mina magproblem bero på för börjar bli trött på att gå på toaletten konstant…

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
12.12.2023
Hej,
Jag förstår att det är tungt att gå omkring och må som du gör. Humöret kan påverkas väldigt mycket av att man är dålig i magen och det beror t.ex. på att en stor del av serotoninproduktionen sker i tarmen, så det är ganska naturligt att man blir nere om magen är i oskick.
Du skriver att det har pågått sedan början av hösten så jag tycker att du skall boka tid till en läkare. Det du kan fundera över själv redan innan läkarbesöket är om någonting har frändrats sedan symtomen började? Har du t.ex. ändrat dina matvanor (t.ex. i samband med att du flyttat hemifrån eller börjat äta någon viss produkt) eller haft någon medicinering? Då man börjar utreda vad återkommande diarré beror på så är det bra om man under några veckor för matdagbok, där man skriver upp vad man äter och hur ofta man måste besöka toaletten. Ibland kan det vara så "enkelt" att det handlar om en överkänslighet mot något födoämne. Om man t.ex. har ätit antibiotika som behandling av någon infektion så kan det också påverka matsmältningen under en lång tid framöver (beroende på hur känslig man är.)
Tyvärr är det väldigt individuellt hur vi påverkas av olika födoämnen. Vissa får magen att lugna ner sig genom att äta mer fibrer (t.ex. mörkt bröd eller frukt) medan andra snarare upplever att de blir ännu sämre om de tillsätter mer fiber i sin kost. Man måste därför ofta pröva sig fram och det kan ta ganska lång tid eftersom men inte alltid ser resultaten direkt då man gör förändringar i kosten. Du kan bildgoogla på "fodmap". Fodmap-dieten är en diet där man undviker vissa typer av kolhydrater som kan vara påfrestande för tarmen. Vissa personer som upplever den typ av problem du beskriver har haft hjälp av denna.
Mitt förslag är att du börjar redan nu med att skriva matdagbok och boka en läkartid. Antagligen kommer läkaren att ordinera olika prover (blodprov och avföringsprov). Avföringsproven är en viktig metod för att kolla upp om det rör sig om någon kronisk inflammatorisk tarmsjukdom. I många fall där man inte kan hitta någon direkt anledning till magproblemen får man höra att man har IBS (irritable bowel syndrome, irriterad tjocktarm) men personligen blir jag väldigt provocerad av det eftersom det i sig inte är en diagnos eller en förklaring utan namnet på ett symtom. (det är lite som att säga att feber är en diagnos, medan det ju inte är det utan ett symtom på att någonting annat är fel.). Så beroende på vad ni kommer fram till så hoppas jag att ifall dina symtom fortsätter att du skulle orka stå på dig och kräva att få remiss till vidare utredningar vid sjukhuset.
Många kramar till dig.
Tessi