Ont i revbenen
05.10.2023
Hej! Märkte för två dagar sen att när jag känner på revbenen som finns nedanför bröstet, samt där bröstet ”sitter fast” (under bröstet), så är det ömt och känns som att jag har slagit i någonting ganska hårt där. Vad är detta? Var och sprang i måndags och skulle inte säga att det var ömt då, kan det bero på träning? Dålig bh?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
09.10.2023
Hej,
Det är tyvärr jättesvårt att svara på vad smärtan beror på bara på basen av det du skriver. Det är möjligt att smärtan kommer från muskelfästena, speciellt om du har tränat annorlunda eller mer än tidigare. Oavsett så tror jag inte att smärtan är någonting som du behöver bara direkt oroad över. Du kan testa att röra på armarna eller göra olika muskelövningar för att se om du upplever smärta, och då är det mycket möjligt "bara" träningsvärk. Om din bh är väldigt spänd runt bröstkorgen så kan det också tänkas att det helt enkelt har klämt åt revbenen då andhämtningen har varit tyngre.
Men du vet givetvis bäst själv om smärtan är så intensiv att du behöver besöka t.ex. hälsovårdare eller läkare.
Kram,
Tessi