Pepsi eller Pepsi Max?
15.01.2024
Är pepsi eller pepsi Max nyttigare? Jag försöker gå ner i vikt och eftersom att pepsi Max inte innehåller någå socker, så de har 0 kcal, så skulle ju jag säga att det är ett bättre alternativ, men en annan säger att pepsi och pepsi max är lika onyttiga pga sötningsmedlet. Jag skulle gärna vilja veta det sanna svaret H

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
19.01.2024
Hej,
Jag önskar att det fanns något enkelt svar på din fråga :) Men jag tror faktiskt inte att det finns någon som riktigt vet vilket som är ett "bättre" alternativ. Å ena sidan innehåller vanlig Pepsi socker, och jag tror inte att någon har undgått att vi alla idag får i oss för mycket socker. Det är ganska lätt att glömma bort då det inte handlar om t.ex. godis utan istället är någonting man dricker. Å andra sidan innehåller Pepsi Max aspartam som sötningsmedel, så det innehåller nästan inga kolhydrater men det finns inte ännu tillräckligt med forskning för att helt säkert veta vad aspartam orsakar i våra kroppar på längre sikt. De forskningar som har gjorts visar dock att det kan ha samband med t.ex. uppkomsten av cancer.
Utöver detta så är ju båda två kolsyrade, så de är inte bra för tänderna oavsett.
Så man måste nog fatta sitt eget beslut angående detta, välja mellan två onda ting så att säga. Men om man inte dricker så kolossala mängder utan bara nån gång i veckan så spelar det antagligen inte så stor roll oavsett vilket man dricker så länge man i övrigt försöker äta vettigt.
Lite trist svar, jag önskar också att det fanns ett bra och gott sockerfritt alternativ :)
Kram,
Tessi