Tandläkare
23.01.2024
Hej,
Jag kommer ändra min adress till en annan kommun än den jag är bosatt i för tillfället och undrar om jag redan nu kan boka tid till tandläkaren där? Eller måste min nya adress finnas registrerad innan jag kan boka tid? Skulle nämligen behöva slippa dit snabbt eftersom jag flyttar utomlands om 3 månader och jag flyttar från nuvarande kommun först om 2 mån. Orolig

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
29.01.2024
Hej,
Man har rätt att byta sin hälsostation när som helst, så att man kan få vård på den hälsostation man själv väljer. Man skall fylla i och underteckna en anhållan som man hittar på nätet och skicka den till både sin nuvarande och till sin blivande hälsostation. Blanketten hittar du om du googlar på "byte av hälsostation" + ort.  Själva förflyttningen tar 2-3 veckor men i princip kan du boka tid till din nya tandvårdscentral så fort du har skickat pappren. (Då kommer all vård/hälsovård att flyttas till den hälsostation du väljer, d.v.s. inte bara tandvården.) Jag vet inte vilken ort du planerar att flytta till, men på många håll är det väldigt långa köer till tandläkare inom den offentliga tandvården (Det kan alltså röra sig om 6mån - 1 år eller mer) så jag rekommenderar att du börjar med att kontakta din blivande tandvårdscentral per telefon och frågar dem om hur kösituationen ser ut där och om det finns någon chans att du får träffa en tandläkare innan du flyttar utomlands.
Ett snabbare alternativ för att träffa tandläkare är att du bokar tid till en privat tandläkare, vilket förstås är dyrare men går betydligt snabbare. Med tanke på din ålder så har du inte längre rätt till gratis tandvård så det kommer att innebära en utgift oavsett.
Kram,
Tessi