vikt
06.01.2024
Hej jag väger **(hemliga rutan) och är 160 cm lång, jag vill inte skriva ut min vikt ifall det triggar någon men är det en hälsosam vikt? Det är det ända jag vill veta för jag har ibland försökt gå ner i vikt utan att lyckas mer än typ 2 kilo för jag tränar ganska mycket och det resulterar i att jag också äter ganska mycket och jag vet att vikten inte har så stor betydelse och att den är olika men när jag vägde 1 kg mer än vad jag väger nu så sa min skolhälsovårdare att jag skulle tänka på vad jag äter för att jag inte ska gå upp mer i vikt och att jag inte skulle ta skada av att gå ner några kilon, det fick mig att börja tänka väldigt mycket på min vikt fastän jag skulle säga att jag är ganska normalviktig men är jag överviktig? Jag äter dessutom väldigt lite socker. k

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
08.01.2024
Hej,
Jag skall börja med att konstatera att jag blir jääteledsen och arg över att din skolhälsovårdare sade så till dig! Det borde vara en självklarhet att vårdpersonal som arbetar men unga personer tänker sig för hur de formulerar sig för att inte skapa problem, och i ditt specifika fall så hade hen verkligen ingen anledning att säga någonting alls. Din vikt i förhållande till din kängd är helt fullkomligt normal, precis mitt i prick.
Jag är jätteledsen att hen sade som hen gjorde och jag förstår verkligen inte varför hen skulle ha uttryckt sig på det sättet. Du skriver att du tränar mycket, och att du därför äter ganska mycket - vilket är helt på sin plats. Då man tränar mycket är det ju viktigt att se till att kroppen får den mängd energi och näring som den behöver för att fungera - för annars fungerar det ju inte heller att träna på det sätt du gör. Och oavsett hur mycket eller lite man tränar så kräver kroppen förhållandevis mycket energi i den ålder där du befinner dig just nu eftersom det tar mycket energi att utvecklas. Det finns ingen som helst anledning för dig att försöka gå ner i vikt eftersom din kroppsvikt är normal.
Försök att glömma det hälsovårdaren sade och fokusera på att äta så mycket som du behöver för att må bra, utvecklas och klara av att träna som du gör. Låt inte hälsovårdarens illa valda ord förstöra den respekt du har för din egen kropp.
Många kramar,
Tessi