yr?
06.09.2023
jag känner mig ”yr” ibland, eller jag vet inte om det är yrsel för jag känner inte på det viset av något när jag står upp, jag har aldrig känns att jag haft svårt att stå eller gå pga det, inte heller har det kännst som om att omgivningen ”snurrat” heller, mer bara som att jag får svårt att fokusera och det känns konstigt och kanske att omgivningen kännst ostadig, vad kan det bero på, det är inte om jag tex reser mig snabbt upp eller så det kan vara när jag sitter/ligger också, det har inte hänt ofta men ett par gånger den senaste 2 veckorna och jag blir jätterädd när det känns så för jag är rädd att det beror på något farligt, oroliggg person

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
07.09.2023
Hej,
Det är jättesvårt att svara på vad yrseln kan bero på bara på basen av din fråga, så det bästa skulle kanske vara om du gick till din skolhälsovårdare så ni fick diskutera saken.
Yrsel kan bero på väldigt många olika saker, och hos en ung person är yrseln oftast "godartad", d.v.s. att den beror på helt harmlösa saker. Det kan t.ex. handla om förändringar i blodtryck eller blodsocker, att man är väldigt trött eller har ätit för lite eller så kan det bero på psykiska orsaker - t.ex. att du oroar dig eller upplever ångest som i sin tur påverkar kroppen. Försök följa med och se om du kan hitta några gemensamma nämnare för de gånger du upplever yrseln.
Du skriver att det har inträffat ett par gånger under de senaste veckorna och jag tror inte att det är någonting du behöver oroa dig över, men ta upp saken med din skolhälsovårdare så kan hen vid behov undersöka saken närmare.
Kram,
Tessi