Bruna flytningar?!?
16.12.2023
Hej jag är 11 år gml och har aldrig fått min mens, men när jag gick på toa såg jag något brunt i trosorna som jag först trodde var flytningar eller mens. Det var tunt men väldigt mycket, är det farligt? är orolig...

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
18.12.2023
Hej,
Du behöver inte oroa dig. De bruna flytningarna är antagligen din mens som börjar komma igång. Mensblodet är en blandning av livmoderslemhinna, blod och slem och därför är mensblodet inte alltid klarrött utan kan vara brunt precis som du beskriver och det betyder inte att någonting är fel.
Så det enda du egentligen behöver göra nu är att följa med situationen. Skriv upp i en kalender vilken dag du hade blödningen så är det lättare att hålla koll på om blödningarna kommer regelbundet eller inte. Men som du säkert har hört så är det inte alls ovanligt fast mensen är oregelbunden i början, så det kan hända att blödningen kommer att upprepas nästa månad, men det kan också hända att det tar flera nånader innan den kommer nästa gång. Det "normala" är att man blöder varje månad och under 3-5 dagar, men det kan variera mycket från en tjej till en annan hur menscykeln ser ut ocg hur mycket man blöder.
Om det är någonting du funderar över så är det bara att fråga.
Kram,
Tessi