Mens
05.04.2024
Alltså jag är på dag 6 av min mens och blöder fortfarande nästan lika mycket och rött blod är det normalt? Eller borde man kolla upp? ??

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
09.04.2024
Hej,
Som du helt säkert har hört förr så ä det vanligt att mensen är oregelbunden i tonåren. Detta kan betyda många olika saker, allt från att menscykelns längd kan variera till att mensen kan försvinna helt under perioder - till att blödningen kan variera från en gång till en annan. Du skriver att du nu är på dag 6 med blödning och i sig är det alltså inte alls onormalt. Om du skulle få kraftiga magsmärtor eller feber så skulle det förstås finnas anledning att kolla upp saken, men på basen av det du skriver låter det inte oroväckande.
Det tar ofta flera år innan man vänjer sig vid vad som är "normalt" för just en själv och hur ens mens brukar fungera, men även för kvinnor som har haft mens i 10 eller 20 år kan mensen plötsligt bjuda på överraskningar utan att det innebär att någonting är fel.
Anteckna gärna i en kalender eller en mens-app när du har din mens och hur länge den pågår så är det lättare att på sikt se ett mönster i hur den brukar fungera. I nuläget tror jag inte att du behöver oroa dig.
Kram,
Tessi