Finska
15.10.2023
Hej decibel! Jag är finlandssvensk vilket betyder att vi måste läsa finska i skolan. Mitt problem är att jag tycker det är svårt. Finskan gör mig stressad och jag behöver plugga ordläxorna i över en timme för att kunna dom. Vad ska jag göra? Har ni tips? Någon
Lila Kaki

Ungdomsinformatör Lila svarar
18.10.2023
Hej,
Tack för din viktiga fråga. Finskan är inte ett lätt språk att lära sig och det är många som känner likadant som du. Det blir speciellt svårt om man bor på en ort där svenskan är stark och man därför inte hör finska i vardagen.
Det viktigaste är att du försöker, även om det känns svårt. Det är fint att du tar dig tiden att plugga ordläxorna fastän det tar över en timme. Jag hoppas att du orkar fortsätta försöka. Om det känns svårt med finskan har du alltid rätt att fråga läraren om hjälp. Det finns stöd att få ifall du känner att det blir alltför tungt att plugga på egen hand. Våga fråga efter hjälp <3
Nu vet jag inte hur du brukar göra då du pluggar ordläxor, men ifall det är så att du pluggar orden från en ordlista finns det också andra alternativ. Det hjälper ofta att använda flera sinnen då man lär sig. Det gäller att hitta ett sätt som passar dig bäst. Kanske du kan läsa orden högt för dig själv eller skriva ner dem på små lappar? Kanske du kan plugga med en kompis och ni kan fråga orden av varandra? Alternativt kunde du be dina föräldrar om hjälp med att ”förhöra” dig på orden? Det går också att skriva ordet på finska på en sida av en papperslapp och översättningen på svenska på baksidan av lappen. På det sättet kan du träna på orden både från finska till svenska samt svenska till finska genom att ta upp en lapp och fundera vad det står på baksidan av lappen. Det finns också program på nätet som du kan ta till hjälp för att fixa så kallade ”flashcards” av ordlistorna, exempelvis Quizlet går bra att använda för sådant. Mina tips för dig är alltså att försöka variera på sättet du lär dig på då du pluggar ordläxor. Du kan också till exempel skriva ner orden på papperslappar och placera lapparna på sådana ställen som du automatiskt ser dem i vardagen. Det kanske låter lite skumt, men våra hjärnor uppmärksammar olika saker rätt så omedvetet också och genom att ha ordlistor exempelvis på toaletten eller uppe på väggen i ditt rum ser du dem automatiskt många gånger om dagen, vilket kan hjälpa dig att minnas.
Du är långt ifrån ensam med att finskan känns svår att lära sig, men jag påminner dig om att det är jättefint av dig att du ställer den här frågan och vill lära dig. Jag hoppas att du håller fast vid det. Vi alla lär oss i olika takt och det är absolut ingenting fel på det.
Kram, Lila