Läsa till student
28.12.2023
Hej! Jag går i tvåan på gymnasiet och ska skriva geografi den 22 mars nu på våren. Jag undrar bara hur det egentligen är tänkt att man ska öva på det? Jag vet inte om vi kommer gå igenom det på prepkursen som börjar efter jullovet men jag har lite stress just nu eftersom ingen har talat om det. Många av mina vänner har redan börjat läsa och jag vet inte riktigt hur jag ska börja. Ska man liksom bara läsa igenom allt och göra anteckningar och sånt som man gör till ett vanligt prov? Det känns lite överväldigande just nu om jag får vara ärlig.
Lila Kaki

Ungdomsinformatör Lila svarar
04.01.2024
Hej,
Tack att du skriver in. Jag kan bra förstå att tanken av studentskrivningar känns överväldigande. Jag kan lova dig att du är långt ifrån ensam med den tanken. Det är jättebra att du har anmält dig till en prepkurs, den är just till för att hjälpa dig preppa inför skrivningstillfället. Jag är säker på att allting kommer att bli klarare under kursens gång. Var inte rädd för att ställa alla frågor du har inför studentskrivningarna under kursen, så du inte behöver grubbla på saken ensam. Din läraren är expert på både ämnet geografi samt studentprovet i geografi och svarar säkert mer än gärna på alla frågor du har.
Du undrar också hur du ska börja läsa till studentprovet. Jag vågar påstå att det inte finns något rätt eller fel sätt att läsa till provet. Hur du ska läsa beror helt på hur du lär dig bäst. Är det att göra anteckningar medan du läser – super, då ska du göra det. Är det att träffas med vänner och diskutera igenom helheter tillsammans – jättebra, då kör du på det. Eller kanske du behöver läsa högt för dig själv för att få bättre grepp om vad du läser, eller så brukar du göra på något helt annat sätt – det är också mer än okej. Du kan även prova på olika sätt att läsa eller variera på sättet att läsa, om det känns bättre. Det är redan en riktigt bra början att läsa på samma sätt som du skulle till ett vanligt prov. Början är alltid det svåraste, så bara du böjar någonstans är du redan på god väg. Efter det kan du använda det som gås igenom på prepkursen som hjälp för att ta dig framåt.
Eftersom studentskrivningarna handlar om större helheter i ett ämne kan det vara bra att fixa ett lässchema inför skrivningstillfället. På så sätt får du stoffet spjälkat i mindre delar och kan läsa lite åt gången, vilket gör ett stort projekt som studentskrivningsläsning mer hanterbart. Då du gör att schema åt dig behöver du försäkra dig om att ditt lässchema är rimligt att hålla. Det är inte värt att göra upp ett schema som är omöjlig att följa, då känner man sig bara illa till mods. Fundera noggrant på hur mycket du har att läsa i förhållande till den tid som är kvar före skrivningstillfället, men ta också i beaktande ditt eget ork. Sätt även in tid i ditt schema för fritid och pauser, tro mig, det behövs. Du skriver att du går på tvåan i gymnasiet, vilket jag antar betyder att du också har andra kurser än prepkursen på gång före studentskrivningarna. Ta även det här i beaktande i ditt lässchema, så att du hinner med allting. Rent praktiskt skapar du ett lässchema genom att först välja en kalender. Det kan vara i elektronisk- eller pappersformat beroende på vilket du gillar bättre. Börja med att skriva in allt obligatoriskt i din kalender – dina kurser, tid för läxor samt dina fritidsaktiviteter. Sedan fyller du i tiden för läsningen. Tänk ut när du läser och specificera vad du kommer läsa då du har lästid. På så sätt har du klara mål för varje läsningsgång och kommer vidare i processen. Sätt in det som du i alla fall behöver få läst den gången, läser du mera än det är det ju enbart ett plus (OBS - rimliga mängder av text per gång). Alternativt kan du göra upp delmål för varje vecka. I så fall har du möjligheten att vara mer flexibel, ifall du exempelvis har en sämre dag kan du läsa mindre och ta ikapp sedan en annan dag. Du kan alltid ta hjälp av studiehandledaren, ämnesläraren i geografi eller en annan tillförlitlig vuxen i din skola för att få klarhet i hur man läser till studentskrivningar. Skolpersonalen finns där för att hjälpa.
Det viktigaste är att du vågar ställa alla dina frågor på prepkursen som börjar nu i januari, det finns inga dumma frågor. Högst troligen funderar många andra också på samma saker som du, men vågar bara inte ställa frågan. Våga också ta hjälp av dina vänner. Läs tillsammans, diskutera igenom saken och byt tankar om ämnet. Även om ni inte skulle skriva samma ämne kan ni ta stöd av varandra i läsningen och dela med varandra sådant som fungerat bra i läsningen, men också det som inte fungerat så bra. Att göra tillsammans gör ofta saken lättare än att göra ensam.
Hoppas det här var till någon hjälp. Allt kommer att klarna sig så småningom, tro mig. Du behöver inte veta exakt hur allting kommer att gå till i nuläget, det viktigaste är att våga ställa alla dina frågor och börja läsa någonting. Det spelar inte någon större roll var du börjar eller hur du börjar, bara du börjar. Det kommer att gå bra, tro på dig själv och din förmåga. Det här fixar du!
Lycka till <3
Kram, Lila