Vilken skola?
11.01.2024
Hej!
Ja går på nian å snart ska vi söka in till skolor. Ja e 99% säker att ja vill gå i ett gymnasium, men probleme är att ja också vill flytta hemifrån. De flesta gymnasium har ju int internat eller boende, åtminstone vad jag vet. Om de har så kostar de ofta ganska mycke, samma sak me att hyra lägenhet. Va ja vet kan man väl int få studiestöd före 17, å ja vet int hur annars ja skulle ha råd.
På samma gång som de är typ mitt ända krav att flytta ut nästa höst känns de å svårt. Ja e så rädd att ja ska tappa kontakten me mina närmaste vänner om int vi skulle kunna träffas lika ofta. De här skulle ju främst vara ett problem om ja flyttar långt dock. för mig finns de inga andra problem med att flytta, å de e ja säker på.
Kan ni snälla rekommendera skolor med internat/boende? Helst gymnasium men folkhögskolor kanske också är okej. Ja vet att int ja vill till FKF i Vasa, vilket annars skulle vara bra men int för mig. Finns det nåt sätt man kan ha råd att hyra lägenhet redan när man e 16, typ att bo gemensamt me andra studerande? Alla tips både på skolor å hur man håller kontakten behövs!!!!!
btw ja e tvåspråki så de skulle int vara ett problem om skolan ligger på ett finskt ställe. delulu
Patricia Donner
Magister i Vuxenpedagogik, Elev- och studiehandledare Patricia svarar

Ungdomsinformatör Rosanna svarar
17.01.2024
Hej,
Du har rätt i att det inte finns många gymnasium som erbjuder internatmöjligheter. Det enda stället jag vet om är Vörå idrottsgymnasium. Enligt FPA så kan du få studiestöd om du avlägger studier på andra stadiet eller vid folkhögskola. Det står dock ingen gräns gällande att du skulle behöva vara minst 17 år. Det är klart att studiestödet kanske inte täcker alla kostnader när det kommer till att bo hemifrån, och vissa hamnar också finansiera sitt boende med hjälp av kvälls eller helgjobb vid sidan av studierna, om man inte har föräldrar/släkt som kan hjälpa till ekonomiskt.
Eftersom du har läroplikt så skulle det i sådana fall handla om ett ”folkhögskoleår för läropliktiga” ifall du valde en folkhögskola. Här kan du själv söka efter olika lämpliga folkhögskolor och deras utbildningar och eventuella boendemöjligheter: https://www.folkhogskolor.fi/att-studera-pa-folkhogskola/vad-kan-man-studera-vid-en-folkhogskola/till-laropliktiga-riktad-utbildning-vid-folkhogskolor/
Tyvärr kan jag inte ge bättre svar i nuläget.
Med vänliga hälsningar,
Patricia Donner
Hej Delulu!
När det gäller vänner är det helt förståeligt att du oroar dig. Det är väldigt vanligt att man funderar på hur det kommer bli med vännerna när man tar ett nytt steg i sitt liv. Det tyder ju på att vännerna du har är värdefulla och viktiga för dig.
Som tur är det ju ganska lätt att hålla kontakt i dagens läge även om man inte befinner sig på samma ort. Ni kan försöka skicka meddelanden eller snappa varje dag och hålla varandra uppdaterade om vad som pågår i livet. Ni kan även boka in videosamtal en eller flera gånger i veckan. Om man vill göra känslan av att man umgås lite starkare kan man komma överens om att t.ex. dricka te tillsammans eller göra någon annan aktivitet på varsitt håll samtidigt som man ringer videosamtal. Försök även gärna att komma hem med jämna mellanrum så att du kan umgås med vänner och familj. Boka in en dag/kväll med dina vänner där ni hittar på något tillsammans.
Kom ihåg att vänner kommer och går under livets gång. Det är en del av att växa upp och hitta sig själv. Du kommer helt säkert att få många nya vänner när du flyttar bort. Det kan hända att du lite tappar kontakten med några av dina gamla vänner men dom som är menade för dig kommer att stanna kvar. Vänskaper kan också gå upp och ner. Ibland har man mer kontakt och ibland mindre, det är helt naturligt. Om man upplever att man glidit ifrån varandra och tappat kontakten kan man alltid hitta tillbaka till varandra om man är villig att jobba för det. Jag tror inte du behöver oroa dig så värst mycket även om jag förstår varför du gör det. Om du vill jobba på att hålla kontakten med dina vänner så kommer det gå bra. Prata även gärna med dina vänner om dina känslor så att ni tillsammans kan fundera ut hur ni ska göra för att bäst hålla kontakten. Dom oroar sig säkert över samma sak som du. Men tillsammans kan ni hitta en lösning.
Kram och lycka till!
/Rosanna