Hångla med min flickvän
24.10.2023
Hej Tessi! (tror det är du som kommer att svara)
Den här veckans fredag (27.10) har jag och min tjej varit ihop i 2 månader. Vi har tillsammans pratat om att vi kanske skulle vilja hångla på lördag då vi är med varandra. Både jag och hon tycker det är viktigt att fråga vad den andra vill och känner. Vi har båda sagt att vi vill det men har ändå 2 frågor före jag vill göra det.
1. Jag är kristen och vet inte om det är okej, alltså synd eller inte att hångla? (fast jag har försökt googla och söka svar på flera ställen)
2. Om ni personligen tycker att det är en bra idé att hångla efter 2 månader ihop?
Faktiskt så förra helgen då vi också var med varann, så när vi låg och pussades vanligt så blev det naturligt bara att vi började pussas mer på ett sätt som om man sku hångla…
Sen efter så har vi nästan kanske lite ”skämts” över det. Eftersom vi redan då hade pratat om att vi kanske ska göra det då vi varit ihop 2 månader, inte före. och eftersom vi tycker det är viktigt att fråga den andra personen vad hen vill så prata vi om det och efter en kanska lång konversation kom fram till att vi nog var okej med det. Vi kalla det ”på gränsen till hångel”.
Så vi har inte hånglat ”på riktigt” om man säger så.
Ville bara skriva det där så ni är med i mina tankar…
Skulle gärna vilja ha svar av en kristen ungdomsledare eller präst eller någon som kan svara bra på den frågan:) Superkär

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
26.10.2023
Hej,
Tack så mycket för din fråga. Det gör mig verkligen jätteglad att höra att ni kan tala så öppet med varandra om fysisk intimitet och vilka gränser ni har, om alla skulle kommunicera lika bra som ni gör så skulle världen se helt annorlunda ut :) Jag tror att den största orsaken till att sex kan anses som ett problem är just det att det många gånger sker på fel grunder, antingen så att man inte har kommunicerat om gränser eller att man inte känner samma sak.
I en perfekt värld skulle man alltid inleda den fysiska delen av förhållanden precis som ni har gjort. Det att ni har börjat med att pussas, men kommit överens om en gräns som ni båda två har enats om. Sen finns det ju situationer där man kan känna att man är på vippen att gå över gränserna ändå - men eftersom det i ert fall handlade mest om att ni hade bestämt ett datum och inte det att ni på så sätt gick emot någons vilja så tycker jag inte att ni skall vara så hårda mot er själva. Huvudsaken då är ju att man kan tala om det tillsammans så att man vet vad den andra tänker och känner.
Du frågar om vi personligen tycker att det är en bra idé att hångla efter att man har varit ihop i två månader, och jag tror att jag talar för oss alla fyra här på Decibel då jag konstaterar att huvudsaken alltid är att de som är inblandade känner att de VILL. På så sätt är det alltså inte så mycket hur lång tid man har varit tillsammans som är viktig utan mer hur mycket man känner att man kan lita på varandra och hur bra man kommunicerar. Att vara nära en annan person fysiskt kan vara ett otroligt fint och betydelsefullt sätt att vara tillsammans. Det att man delar en upplevelse med den person man är förälskad i gör att den känns så mycket mer.
Jag tycker att det är jättebra att ni har tagit det stegvis, så att ni har börjat med att pussas och sedan "avancerar" till att kyssas. Det innebär antagligen också att ni har lärt er läsa av varandras kroppsspråk så att ni kan se och känna om den andra är avslappnad eller spänd. Så utöver att ni är duktiga på att kommunicera med ord så tror jag också att ni märker om den andra skulle vara tveksam på kroppsspråket, och då är det mindre risk för att någonting skulle gå fel. Kort och gott så tycker jag att det låter jättebra och jag hoppas att ni fortsätter att vara öppna och nyfikna.
Vi kommer även att skicka din fråga vidare till vår präst för att få hans synpunkter. Vi lägger till dem hit till svaret sedan då vi får hans svar.
Jag hoppas att ni får en perfekt fredag!
Kram,
Tessi
TILLÄGG!
Nu har vi även fått prästens svar :) Det följer här nedan:
Hej,
Det finns nog inga egna regler för kristna gällande hångel än det som gäller alla mänskor i er ålder. Så lyssna både till dig själv och till den andra i relationen. Ta hand om varann och var försiktiga med varann. För det är fint att Gud har gett oss förmågan att tycka om varann, och när man gör det så vill man bara det bästa för den man tycker om.
hälsar
Rune Lindblom
präst i Korsholm