alltid positivt?
07.01.2014
Jag vet att ägglossningstester kan visa positivt när man är gravid pga att de inte kan skilja på hormonerna, MEN, visar äl-tester ALLTID positivt när man är gravid? Eller kan de vara negativa fast man är gravid?
Tacksam för svar! Tester
kristiina annila

Kätilö ja seksuaalineuvoja Kristiina Vastaa
07.01.2014
Hejsan!
Detta var en lite svårare fråga, men jag hittade följande svar på ett svenskt internätsida:
"Vissa hälsotillstånd och läkemedel kan ha negativ inverkan på utförandet av testet: till exempel om du är gravid, nyligen har varit gravid, har nått klimakterium eller har polycystiskt ovariesyndrom, så kan du få ett missvisande resultat. Detta kan också vara fallet om du tar fertilitetsläkemedel som innehåller luteiniserande hormon eller humant koriongonadotropin.
Om längden på din menstruationscykel varierar mer än 3 dagar så är det möjligt att du kan behöva påbörja en ny förpackning för att detektera din LH-ökning. Vissa kvinnor har inte ägglossning i varje cykel och kommer därför inte se en LH-ökning för sådana menstruationscykler. Kontakta din läkare om du är orolig för dina resultat."
Hoppas det svarar på din fråga!
Mvh barnmorska/sexualrådgivare Kristiina