Stressi

Stressi

Stressi on hyvin henkilökohtainen kokemus. Erilaiset tilanteet voivat tuottaa toiselle henkilölle paljon ahdistusta, kun taas toisesta henkilöstä samat tilanteet voivat tuntua neutraaleilta tai jopa miellyttäviltä. Jotkut ihmiset tähtäävät aina parhaimpaan mahdolliseen tulokseen ja tällä tavoin he omalla suhtautumisella asiaan ylläpitävät jatkuvasti stressitilaa päällä.

Mitä stressi on?

Jokainen meistä kärsii stressistä jossain vaiheessa elämäänsä. Suomalaisista nuorista jopa puolet ilmoittaa kokevansa elämänsä stressaavaksi. Stressin sanotaan syntyvän silloin, kun jostakin tilanteesta ei ole pääsyä ulos, eikä tilanteeseen ole miellyttävää ratkaisua. Stressi syntyy myös tilanteessa, jossa vaatimukset ylittävät voimavarat. Stressi ilmenee käyttäytymisen muutoksena ja epämiellyttävänä kokemuksena. Stressaantunut ihminen ei yleensä pysty keskittymään, tulee levottomaksi ja unohtelee asioita. Aluksi stressi on vain hyvästä ja normaali asia ihmiselle. Mutta stressi tulisi olla vain väliaikainen tila. Pitkäkestoinen ja vahingollinen stressi on eri asia kuin hyvä stressi.

Mitä kehossa tapahtuu kun olet stressaantunut?

Stressi on kehon tapa käsitellä tehtäviä tai tilanteita paineen alla ja sen tarkoituksena on valmistaa meitä erilaisia koitoksia varten - jotta pystyisimme antamaan tilanteessa kaikkemme. Adrenaliini ja kortisoli (stressihormoni) alkaa virtaamaan kehossamme, syke nousee ja aivot terästäytyvät, lihakset jännittyvät jne.

Hyvä stressi vahvistaa kykyä luottaa siihen, että selviytyy erilaisista tilanteista. Pitkäkestoista stressiä pidetään epämiellyttävänä asiana, joka tekee elämästä hankalaa ja lopuksi jopa sietämätöntä. Kun stressi on jatkunut useita päiviä, viikkoja, kuukausia tai jopa vuosia, on se haitallista niin keholle kuin mielelle. Keho ei enää siedä stressiä ja kaikki tuntuu väkinäiseltä, alkaa toimia hitaammin ja kipeytyy. Ensi-oireisiin kuuluu heikentynyt vastustuskyky, mikä johtaa esim. siihen, että sairastut flunssaan useammin ja lopulta oireina voi olla kaikkea sydänsairauksista burn-outiin (loppuunpalaminen). Krooninen stressi syntyy silloin, kun ihminen joutuu taistelemaan pitkän aikaa omien voimiensa ylärajoilla. Emme ole luotuja sietämään stressiä pidempiä aikoja! Pahinta on kuitenkin se, että pikkuhiljaa alamme luulla, että stressitila onkin normaalia - että näin tulisi elää!

07.02.2019

  Syö, nuku ja liikunta säännöllisesti Järjestä kalenterisi Realistiset tavoitteet Hengitys- ja rauhoitusharjoitukset Delegoi, jätä väliin ja päästä irti Erota henkilökohtainen elämäsi työstä/koulusta...
Lue lisää

07.02.2019

Stressin syitä Syitä voivat olla esimerkiksi huonot välit vanhempien kanssa, pelko vanhempien eroamisesta, taloudelliset huolet tai pelko siitä, että jollekin läheiselle tapahtuu jotain pahaa. Seurust...
Lue lisää