Är jag tjock?
06.07.2024
Hej! Jag har blivit jätteosäker över min vikt på sistone. Min mamma kallade mig för fet en gång (hon var dock jättearg på mig då), och min mommo har sagt att jag väger mycket för att vara ”så smal”.
Mitt bmi är typ 20,2-20,6. Jag vet att det är ett ganska bra värde, och att jag inte kanske är tjock. Jag blir alltid osäker när jag har tajta tröjor, och jag skulle vilja använda tajta kläder oftare men jag blir bara så osäker när alla andra i min ålder (ja, på riktigt alla andra) är så smala.
Ibland kan det hända att jag känner mig självsäker och övertygad om att jag inte kanske är så tjock ändå, men om någon säger minsta lilla sak om min vikt tänker jag genast att jag är tjock och att alla tycker det.
Jag är rädd över vad andra ska tycka om att jag har tajta kläder och är tjock.
Jag tycker jättemycket om olika godsaker, men jag äter inte så mycket t.ex. godis på en gång. Jag vill börja träna mer (jag tränar redan 1-2 ggr i veckan, både styrketräning och uthållighet) men fast jag går på mycket sporter blir jag inte smalare för det.
Jag känner mig så dum för att jag låter andra säga om jag är smal eller inte, men efter vissa saker som andra har sagt börjar jag på riktigt undra om dom (och alla andra) tycker att jag är tjock, och om jag på riktigt är det. Jag förstår bara inte hur alla andra kan vara så smala. Tjock

Ravitsemusterapeutti ja sairaanhoitaja Anna Vastaa
09.07.2024
Hej på dej,
Du är inte ensam om att tänka liknande tankar. Vet du om att vi människor alltid ser fel hos oss själva men inte hos andra? Tex tänker resten av din klass att hur kan hon (du) vara så smal men inte jag!!
Det är inte på något sätt rätt att kommentera någon annans kropp eller utseende. Men du fastän det gör ont så handlar det inte om dig. Det är alltså inte någon gång ok kommentera andras vikt osv. Blir det en nästa gång så säger du bestämt "Nej, du får inte påpeka något om min kropp"
Samma gäller dig och mig.
Du är helt normal. Du behöver dock stärka din självkänsla, det är där felet är.
Börja med att följa kroppspositiva konton på sociala medier. Jag ger några tips från instagram: danamercer och breeelenehan
Dessutom visar influenser och kändisar sällan bilder/videon utan filtering, redigering och posering. Det vi ser är alltså inte på riktigt och får oss att jämföra oss och må dåligt.
Ta hand om dig!
Vänlig hälsning, Anna, näringsrådgivare