ärtstor knöl på blygdläppen
10.06.2017
Hejsan
det är så att jag har en "ärtstor" knöl på ena inre blygdläppen, har ett underliv där de inre blygdläpparna hänger utanför.
och den knölen har jag haft i något år, den är ej öm men syns klart och tydligt, inget man går miste om så att säga.
så min fråga är, borde jag kolla upp vad det är med tex en gynekolog? eller vad tror ni det kan vara?
när jag har sökt omkring på nätet passar min knöl perfekt in på beskrivningen om vulva-cancer, eftersom den sitter precis på kanten av blygdläppen, närmast vulvan.
och en sista info om den; den är ej stenhårt men inte heller mjuk.
är bara så förvirrad om vad det kan röra sig om.
tacksam for svar! ärtan

Terveydenhoitaja ja seksuaalineuvoja Tessi Vastaa
12.06.2017
Hej.
Det mest sannolika är nog att det rör sig om en talglörtel eller någonting som har blivit stockad och att det därför inte slipper ut utan har bildat en liten knöl, men jag tycker ändå att det skulle vara bra om du gick och visade upp den för en läkare/gynekolog, dels för att du själv skall kunna slappna av och dels för att en läkare skall kunna ta ställning till vad det är.
Du kan antingen kontakta preventivrådgivningen och boka en tid till gynekolog via dem, eller också boka en läkartid direkt vid hvc. Jag inser att det säkert känns jobbigt att gå och visa upp en sån sak, men å andra sidan är det nog ännu jobbigare att gå omkring och inte veta vad det är.
Och ditt underliv ser nog helt normalt ut. Säkert 95% av kvinnor som genomgått puberteten har inre blygdläppar som syns "utanför" de yttre. Så inget konstigt alls med det.
Men ring och boka en tid redan idag, så får du snart sluta fundera på saken.
Kram
Tessi