Inneboende
01.03.2024
Hej! Jag är inneboende i Sverige och har tillång till delat kök och ingång, sedan har jag eget rum, badrum och klädkammare. Behöver jag teckna hemförsäkring för de delade utrymmena? -
Lila Kaki

Nuorisotiedottaja Lila Vastaa
07.03.2024
Hej,
Tack för din fråga. Det kommer inte fram i din fråga ifall du delar bostad med din hyresvärd eller om du delar bostaden med andra hyresgäster. Bor du med din hyresvärd kan det vara möjligt att du skrivs in på din hyresvärds hemförsäkring. Bor du med andra hyresgäster kan du givetvis fråga dem hur de har gjort med sina hemförsäkringar. Alternativt går det alltid att kontakta ett försäkringsbolag för att få rådgivning i hurdan försäkring du behöver ha. Ifall du förvarar dina egna ägodelar i det delade köket behöver du säkerligen ha en försäkring som täcker även köket, så att du kan få ersättning för det du äger ifall det sker en brand eller vattenskada, men det bästa är att konsultera ett försäkringsbolag eller din hyresvärd före du tecknar en hemförsäkring för att få klarhet i hur du ska göra.
Ha en trevlig fortsättning på våren!
Kram, Lila