Minipilleri vs normi e -pilleri tehon ero
18.01.2024
Onko uudenlaiset minipillerit yhtä tehokkaita tismalleen kun yhdistelmäehkäisytabletit esim Cerazette ja slinda jotka estää ovulaation pääsääntöisesti ja ei ole tarkempi muistaa että teho heikkenee nopeammin kun e pilleri olenko käsittänyt oikein kun muuten minipilleri vissiin vähän epäluotettavampi ja teho laskee unohduksessa nopeammin kun e pillerissä. Mietin että onko eroa jos otan valmisteita en välttis voi aloittaa e pilleriä vaan minit ja haluan että teho olisi sama ku epillerin vaikka unohtaisi ajallisesti että ei laske nopeammin ja muutenkin teholtaan täysin epilleriä vastaavan valmisteen minipilleri vs e pilleri
Lila Kaki

Nuorisotiedottaja Lila Vastaa
24.01.2024
Hei,
Kiitos kysymyksestäsi ja yhteydenotostasi.
E-pillerit ja minipillerit ovat kaksi eri valmistetta, joilla näin ollen on myös eri vaikutukset. Molemmat soveltuvat raskauden ehkäisyyn, mutta vaikuttavat kehossa eri tavoin. E-pillerit ohjaavat ja säännöllistävät kuukautiskiertoa, kun taas minipillerit tehonsa puolesta saavat eri ihmisten kuukautiskierron reagoimaan eri tavoin. Toisilla ei tule kuukautisvuotoa ollenkaan minipillereiden aikana, toisilla tulee myös välivuotoa kuukautisten välissä, kun taas toiset vuotavat minipillereiden käytön aikana taukoamatta. Minipillereiden suhteen on tärkeämpää muistaa ottaa pilleri joka päivä samaan kellonaikaan. Ehkäisyvalmisteiden vertailu toisiinsa on vähän kuin vertaisi autoa pyörään, molemmilla pääsee kyllä perille, mutta matka näyttää hyvin erilaiselta riippuen kulkuvälineestä. Sekä e-pillerit että minipillerit ehkäisevät raskautta, mutta niiden vaikutuksissa on eroja.
Mikäli sinulle sattuu usein unohduksia ehkäisyvalmisteen oton suhteen voit myös miettiä muita ehkäisyvaihtoehtoja esimerkiksi hormonikierukkaa tai ehkäisykapselia, joiden kanssa sinun ei tarvitsisi stressata unohduksista. Usein on kuitenkin niin, että kaikki raskauden ehkäisyyn tarkoitetut valmisteet eivät sovellu kaikille. Siksi suosittelenkin, että varaat ajan gynekologin vastaanotolle, jotta voit keskustella ammattilaisen kanssa eri ehkäisyvaihtoehdoista sekä niiden eroista. Ammattilainen osaa vastata kaikkiin sinua askarruttaviin kysymyksiin ja voitte yhdessä miettiä mikä olisi juuri sinulle paras vaihtoehto ehkäisyn suhteen. Ota siis rohkeasti yhteyttä lähimpään terveyskeskukseen varataksesi ajan ammattilaisen vastaanotolle :)
Halit, Lila