Verhot ulos
01.05.2024
Voisiko ikkunaverhoja alkaa pitää ikkunan ulkopuolella? Pitäisi tietysti ensin laittaa verhotangot ulos. Talossa on niin pitkät räystäät, että normaali sada ei verhoja kastelisi. Toisin voisi käydä sitten, kun myrsky niitä kunnolla riepottelisi, ja sataa vaakatasossa. Onko tällaisesta käytännöstä tietoja ulkomailta, vai onko verhot joka maassa aina sisäpuolella?
Stinke

Nuorisotiedottaja Stinke Vastaa
03.05.2024
Hei ja kiitos kysymyksestäsi!
Ajattelet kyllä laatikon ulkopuolelta, niin sanoakseni! Olen matkustanut melko paljon ulkomailla eri maailman kolkissa elämäni aikana, mutta en ole milloinkaan törmännyt kuvaamaasi tapaan ripustaa verhot. Voisin kyllä kuvitella, että erittäin lämpimissä maissa, joissa esim. kivitaloissa ei ikkunoissa ole laseja lainkaan, on sinänsä yhdentekevää kummalla puolella verhot ovat.
Uskoakseni syyt liittyvät juuri mainitsemiisi asioihin eli siihen, että verhot tärveltyisivät helposti: tuuli ulottuu räystäidenkin alle ja saa verhot heilumaan, mutta vähintäänkin tuuli kuljettaisi verhoihin neulasia, pölyä, siitepölyä ja muita pölyhiukkasia. Ehkä linnut kakkisivat? Voisi olla myös ärsyttävää, että kodin ulkopuoliset henkilöt voisivat halutessaan laittaa verhot kesken kaiken kiinni ulkopuolelta, esim. ohikulkeva naapuri?
Sisällä verhot pysyvät silitettyinä, mikäli pitää silitetyistä verhoista. Niitä ei tarvitse pestä niin usein ja varmasti on helpompi aamuisin säädellä valon tuloa asuntoon: verhot voi avata tai sulkea helpommin, kun ei tarvitse avata ikkunaa niin tehdäkseen tai kulkea ovesta talon ulkopuolelle, jotta voi tehdä niin. Toisaalta olisihan se tietysti arkiliikuntaa?
Voithan kokeilla ripustaa verhot ulkopuolelle ja raportoida meille kuinka kävi? :)
Olen kyllä nähnyt sekä Suomessa että ulkomailla ikkunan ulkopuolella aurinkosuojia, niin sanottuja screenkaihtimia. Lasketaanko ne verhoiksi?
Terkuin Stinke