Blygdläppar
31.12.2015
Hej! Jag har bestämt mig för att göra en blygdläppsförminskning. Jag behöver all information om hur jag ska gå till väga. Så vem kontaktar jag först här i den kommun som jag bor i? Hur ska jag förklara mitt ärende via telefonen när jag tar kontakt? o.s.v... Priacho

Terveydenhoitaja ja seksuaalineuvoja Tessi Vastaa
05.01.2016
Hej.
Jag förstår på basen av det du skriver att du lider mycket av dina blygdläppar, både fysiskt och psykiskt. Ingen annan person kan sätta sig in i hur just du känner det, och även om de flesta människor har komplex över någon del av sin kropp så tycker jag inte heller att man skall sitta och lida i tysthet. Du har säkert tänkt igenom denna sak.
Förfarandet är egentligen det samma i alla kommuner, oavsett var man bor. Jag tycker att du skall börja med att boka tid till en läkare eller gynekolog vid preventivrådgivningen i din hemkommun. Då du bokar tiden kan du nämna att du  vill bli undersökt av en läkare/gynekolog eftersom du överväger intimkirurgi. Om en läkare kan fastställa att det finns tillräckliga skäl (fysiskt och psykiskt lidande) så kan hen skriva en remiss åt dig till en kirurg. Det är dock ganska ovanligt att man får operationen "gratis" då det gäller intimkirurgi. Men i princip finns det ingen anledning till att det inte skulle fungera likadant som då det gäller t.ex. olika stora bröst.
Vanligare är ju nog ändå att operationen görs privat, och då är det ju ofta kostnaden som sätter gränser eftersom man betalar själv. En snabbsurf på olika hemsidor visar att priset för intimkirurgi rör sig kring 4000 euro. Det finns säkert billigare alternativ, om operationen utförs t.ex. i Estland, men å andra sidan så är det nog inte ett område som man vill snåla på. OM man skall operera sig så skall man nog vara helt 110% säker på att det görs rätt och säkert. Men jag tycker att det är någonting du kan diskutera med läkaren/gynekologen som undersöker dig. Det finns flera olika privata läkarstationer som kan utföra operationen, men det lönar sig säkert att ta reda på så mycket du kan om både själva operationen och om andra människors erfarenheter av de olika läkarstationerna. Det är trots allt ett stort ansvar man lägger över i en annan persons händer då man låter dem operara en.
Eftersom det kan vara känsligt att tala om sitt underliv och sina komplex, speciellt eftersom du mår så dåligt över det, så kan det vara bra om du på förhand skriver ner vad du vill fråga och vilka saker du vill veta mer om, så att du inte glömmer bort vad du skall fråga. Då blir det lite som att läsa från ett manus och du behöver inte heller känna att någonting är för pinsamt för att fråga eftersom det ju står så på pappret. Det finns säkert läkare som inte riktigt vet hur tillvägagångssättet är då det gäller intimkirurgi - men då kan du be hen ta reda på.
Så börja alltså med att boka tid till en läkare/gynekolog och bli undersökt. Fråga vad hen tror och tycker - borde du operera dig, skulle det minska värken? Det är ju inte sagt att din självkänsla magiskt skulle förbättras även om du genomgick operationen, eftersom det ofta finns mycket annat som spelar in - även om det är just denna del av din kropp som har fått ta skulden. Men låt ingen anna person förminska ditt problem och få dig att känna dig som om du bara var dramatisk. Detta är ju verkligt för just dig och förtjänar därför att tas på allvar.
efter att läkaren har undersökt dig kan ni diskutera vad hen tycker att du skall göra, och om hen har några förslag på vart du kan vända dig till näst ifall inte hen vill skriva en remiss åt dig till en kirurg. Tyvärr brukar det vara en ganska utdragen process sånt här, och det kan säkert bli tungt och kämpigt. Men ge inte upp - det finns ingen anledning till att du skulle få din operation om det är det du vill.
Kram!
Tessi