Bröstcancer när man är 14 år?
16.10.2015
Hej! Det är så att jag har nån sorts knöl i min vänstra bröstvårta och min högra bröstvårta åker inåt, så dem är helt olika. Utan det jag undrar är att ifall knölen på min vänstra bröst kan ha nåt med bröstcancer att göra, för att ibland så blir det jätte röd runt vårtgården (och liite varm) men sen går det bort. Och vårtan är som skinn så den sitter fast på vårtan, och på toppen av knölen så sitter de fast som vita "smuts" på. Sen så täcker den här knölen också halva av min "vårt hål" så det samlas vita saker i vårtan också. Så när jag blir äldre så kommer det här väll ge mig problem med att amma för att högra går inåt så det kanske inte kommer ut så mycket mjölk och på den högra finns det en knöl. Så kan den hör knölen vara nåt farligt och kan barn få bröst cancer? Skulle betyda ifall ni svara så snabbt som möjligt <3
MVH, orolig tjej 14 årig tjej

Terveydenhoitaja ja seksuaalineuvoja Tessi Vastaa
19.10.2015
Hej.
Jag tror inte att du behöver oroa dig. Brösten utvecklas ju ännu i din ålder så din bröstvårta som är indragen kan ännu ändra. Du har helt rätt i att indragna bröstvårtor kan vara ett tecken på att någonting inte står rätt till, men då brukar det handla om att en bröstvårta som tidigare "stått ut" ändras och blir indragen. Det är lite svårt att på basen av det du skriver veta hur det andra bröstet ser ut, där "knölen" sitter. Men jag tror inte att det heller är någonting du behöver oroa dig för. Om du är väldigt orolig så tycker jag att du skall besöka en ungdomsmottagning eller tala med en läkare, bara för att få sinnesfrid, men i detta skede behöver det knappast göras någonting åt saken.
Du behöver nog inte oroa dig över amningen heller. Amning brukar nog lyckas med nästan alla sorts bröstvårtor och det finns t.ex. bröstgummin som gör att babyn ändå får bättre grepp om bröstvårtan om den är indragen. Och förhoppningsvis är det ju ett tag dit ännu så brösten hinner växa och ändra och vad som helst kan hända.
Antagligen har din mamma rätt, att det inte är någonting du behöver oroa dig över. Men jag tycker som sagt att du ändå kan gå till en läkare och tala om saken om du funderar väldigt mycket över dethär. Det är ju onödigt att slösa tid på att oroa sig, så om en läkare skulle undersöka dig och konstatera att allt ser ok ut och du då skulle lugna dig så tycker jag att det skulle vara värt det. Kanske du kan boka en läkartid via din skolsköterska?
Det ordnar sig
Kram
Tessi