Det ser ut som et litet sår som flagnar ovan för penisen
09.09.2018
för någon vecka sedan så bestämde jag att jag skulle raka mig där nere. Och det gick bra inget hände. Men efter någon dag började det klia väldigt mycket och nu har det börjat flagna lite med även ser ut som ett litet sår med en liten skårpa. Det började med att det kliade mycket och nu som jag nämde är det ett litet ställe vid köns håret ovanför snoppen där det kliar och är lite rött.
Börjar bli orolig om det är något alvarligt eller om jag ska bara låta det vara och inte klia? EnOroligpojke

Terveydenhoitaja ja seksuaalineuvoja Tessi Vastaa
10.09.2018
Hej.
det är ganska vanligt att det börjar klia mycket då håret börjar växa ut igen. Alltid då man rakar sig, men i all synnerhet då man rakar sig vid könet, är det viktigt att rakhyveln är ren och vass. Man skall alltså inte använda en gammal och slö hyvel utan alltid en som är i gott skick.
Då man rakar sig är det vanligt att det uppstår pyttesmå sår i huden vid hårsäckarna, vilket gör att bakterierna förökar sig mycket. Det är också rätt vanligt att rakning leder till att man får hårstrån som börjar växa inåt så att det ser ut som små inflammerade finnar. (Det är därför som vaxning eller sockring - eller klippning är bättre alternativ för underlivet än just rakning.)
Jag tycker att du skall hålla området rent och tortt, och undvika att klia dig. Sår i denna region läker oftast alldeles fint av sig själv. Skulle det mot förmodan bli sämre så kan du kontakta en vårdcentral eller ungdomsmottagning.
Kram
Tessi