Det svider när jag har samlag efter aborten
31.03.2022
Jag undrar varför jag får så ont när jag har samlag med min kille. Jag njuter inte längre för det svider i underlivet. Är det något fel på mig eftersom jag alltid får ont? Det blev så här efter att jag gjorde en abort för ett år sedan. Kan det bero på det? Vad kan jag göra? …….

Terveydenhoitaja ja seksuaalineuvoja Tessi Vastaa
31.03.2022
Hej,
Det är jättesvårt att på rak arm ge något svar på vad det kan bero på, så det absolut bästa skulle vara att du kontaktade preventivrådgivningen och bokade en tid till barnmorskan eller direkt till en gynekolog som fick undersöka dig och som du kunde diskutera dina symtom med.
Jag tror spontant inte att det beror på själva aborten (bör dock nämnas att jag ju inte vet om den gjordes genom skrapning eller läkemedel och om det finns andra faktorer som kunde påverka den saken, t.ex. könssjukdomar.) Men samlagssmärta är ändå någonting som man skall ta på allvar - inte för att det i sig skulle vara "farligt" men därför att det ju är meningen att sex skall vara någonting man njuter av, och skall ha RÄTT att njuta av. Så om någonting känns fel så tycker jag att man skall försöka utreda det.
Det du kan fundera på för dig själv innan du besöker preventivrådgivningen är t.ex. vilket preventivmedel du använder nu, är det p-piller/ring/kondom? Har du några andra symtom från underlivet, t.ex. klåda eller irritation? Hinner du bli tillräckligt upphetsad innan ni kommer till penetration eller skulle det hjälpa med att använda glidmedel? Är det vid slidmynningen eller längre in i slidan som smärtan känns? Hur länge håller smärtan i sig och hur kraftig är den?
Fundera igenom situationen lite och så bokar du en tid till preventivrådgivningen. Jag vet att det kan kännas som en känslig sak att ta upp med en utomstående men det är trots allt därför det finns barnmorskor och gynekologer - för att man skall ha någon att vända sig till då man har dessa frågor.
Jag hoppas att ni hittar en lösning <3
Kram,
Tessi