Det svider när jag har samlag efter aborten
25.08.2022
Jag undrar varför jag får så ont när jag har samlag med min kille. Jag njuter inte längre för det svider i underlivet. Är det något fel på mig eftersom jag alltid får ont? Det blev så här efter att jag gjorde en abort för ett år sedan. Kan det bero på det? Vad kan jag göra? Ppp

Terveydenhoitaja ja seksuaalineuvoja Tessi Vastaa
29.08.2022
Hej,
Det lättaste skulle antagligen vara om du började med att boka en tid till preventivrådgivningen/gynekologen och blev undersökt så att de fick kolla att allting ser ut som det ska.
Jag tror inte att det har att göra med aborten i sig, för jag kan inte se hur den skulle ha ändrat på underlivet i sig. Det som däremot kan påverka saken är om du äter p-piller? Eftersom det är ganska vanligt att slemhinnorna påverkas så att man inte blir lika fuktig och då kan friktionen göra att det börjar svida lättare. Det bästa man då kan göra är att använda glidmedel som minskar påfrestningen på slemhinnorna. Jag vet att många unga tjejer upplever att det är "pinsamt" att använda glidmedel eftersom det känns som att de inte själva "klarar av" att bli tillräckligt våta, men försök att istället se glidmedlet som ett hjälpmedel som gör det skönare. Glidmedlet kan användas som ett hjälpmedel både vid förspelet och vid själva samlaget.
Det är faktiskt väldigt vanligt att sex gör ont p.g.a. att slemhinnorna är sköra och att man är lite för torr, det talas bara inte så mycket om det eftersom många tjejer upplever att det är pinsamt. Jag tycker ändå att det är bättre att man gör det som behövs för att sex skall kännas skönt istället för att försöka "utstå" att sex gör ont.
Jag vet inte vad ni använder för preventivmedel, om ni använder kondom eller om du har något hormonellt preventivmedel. Det enda ni behöver tänka på om ni använder kondom är att använda ett glidmedel som passar ihop med kondomer, d.v.s. inte ett oljebaserat glidmedel.
Kontakta preventivrådgivningen och be om att få bli undersökt, så får du iaf utesluta att det skulle handla om att någonting är "fel". Du behöver inte känna dig generad över att berätta för barnmorskan/gynekologen hur det känns, det är ju därför de finns.
Kram,
Tessi