Diza och graviditet
12.06.2018
Hej! jag har nyligen börjat använda p pillret diza, som är godkänt för långcykelbehanldinni upp till 120 dagar osv. både Barnmorskan och den lilla boken man får med så säger att man är skyddad från graviditet direkt om man äter första pillret på första blödningsdagen, är detta sant? för om man börjar äta andra eller trejde osv så tar det 7 dagar innan man blir skyddad. och jag är lite orolig nu när jag och mkn pojkvän hade sex på 7nde dagen (han kom inte i mig) och så var han inne i mig framochtibaks på sjätte dagen, kan jag vara gravid då? orolig tjej

Terveydenhoitaja ja seksuaalineuvoja Tessi Vastaa
14.06.2018
Hej.
Det är alldeles sant att om du börjar äta Diza på första blödningsdagen så är du skyddad redan från dag ett, men om du däremot börjat först på dag 2-5 så måste du använda ett annat preventivmedel under de första sju dagarna.
Så beroende på om du började med dina piller på första dagen eller först senare så är situationen olika. OM du började med dina piller på dag ett så var du skyddad då du hade sex. Började du med pillren först senare så räknas det som oskyddat sex - och då finns det ju alltid en risk för graviditet. Risken är knappast så stor, med tanke på att han inte kom i dig och det var så tidigt i cykeln, MEN man kan ju alrig veta om det kan ha kommit försats, och man kan inte heller lita på att ägglossningen sker vid "väntad" tid, utan den kan ske egentligen när som helst.
Men om du alltså började med dina piller på dag ett så kan du vara lugn. Nu är det bara att följa med.
Kram
Tessi