E-pillerin mahdollinen unohtaminen
05.10.2017
Hei!
Minulla on käytössä Tasminetta-pillerit (0,02/3mg). Keskiviikko-iltana huomasin, että laatassa oli myös tiistain pilleri, joten nappasin pakkausselosteen mukaisesti kaksi pilleriä yhdellä kertaa. Laattaan jäi vielä viisi pilleriä.
Omaa unohdustani ihmetellessäni tajusin, että olin ilmeisesti ottanut tiistai-iltana pillerin laatan väärästä päästä. Tupla-annostuksesta keskiviikkona ei todennäköisesti ole haittaa...?
Toinen mahdollisuus on, että olen epähuomiossa aloittanut ko. laatan pillereiden syönnin päivää liian aikaisin. Tällöin olisin todella unohtanut ottaa yhden pillerin viime päivinä, ja unohdus olisi tapahtunut joko sunnuntaina, maanantaina tai tiistaina (lauantaihin asti otin 100 % varmasti), ja keskiviikkona tuli siis tupla-annostus. Onko valmisteen ehkäisyteho jatkossa voimassa normaalisti?
Pakkausselosteessahan on ohjeet yli 12 tunnin unohdukseen, mutta mieltäni kaivertaa erityisesti se, että unohdus olisi tapahtunut sunnuntaina tai maanantaina, ja tuplat otin vasta keskiviikkona. En ole ollut yhdynnässä viime aikoina, raskaudesta en siis ole huolissani.
Venedig
Nuortenelama2

Nuorisotiedottaja, Nuortenelämä.fi Vastaa
05.10.2017
Hei!
Kiitos kysymyksestäsi! Hienoa, että haluat huolehtia (seksuaali)terveydestäsi.
Joskus voi tosiaan käydä niin, että pilleri voi unohtua, vaikka tietysti toivottavaa olisi, että laatan mukaisina päivinä otettaisiin se yksi pilleri. Olet tutkinut omatoimisesti jo käyttöohjeita ja tosiaan, kuten niissä sanotaan, voi ottaa kaksi pilleriä samalla kertaa, jos tilanne niin vaatii. Oletettavasti siis tuosta keskiviikon tupla-annostuksesta ei ole haittaa ja voit olla huoleti.
Ehkäisyteho vaihtelee sen mukaan, millä viikolla pilleri on unohtunut ottaa. Kerroit, että laatassa on vielä viisi pilleriä jäljellä, joten onko kyseessä kierron 3. viikko? Ehkäisytehon heikkenemisen riski on suurimmillaan, mikäli pilleri on unohtunut levyn alku- tai loppupäästä. Jotta ehkäisyteho olisi mahdollisimman hyvä seuraavien päivien ajan, noudata pakkausselosteessa annettuja ohjeita. Kun tiedät, mikä viikko sinulla on menossa, katsot yksityiskohtaisemmat ohjeet pakkausselosteesta ja siitä, tarvitseeko sinun tehdä vielä jotakin muuta säilyttääksesi ehkäisyteho entisellään. Mainitsit, että raskauden mahdollisuutta ei ole, joten voit olla huoleti onneksi sen suhteen ja elää elämääsi eteenpäin tavallisesti. Jotta saisit täyden varmuuden tilanteestasi ja mielenrauhan ehkäisytehon suhteen, kannattaa olla yhteydessä terveydenhoitajaan tai lääkäriin, etenkin silloin, mikäli sinulla ilmenisi muutoksia terveydentilassasi.
Hyvää jatkoa sinulle ja huoletonta syksyä, toivoo Maija, sosionomi/seksuaalineuvoja -Nuortenelämä.fi.
Yhteistyökumppanimme Nuortenelämä.fi on vastannut tähän kysymykseen. Kysymys ja vastaus julkaistaan myös Nuortenelämä.fi –palvelun Kysyttävää-palstalla.