abort
09.05.2015
hej! jag och min flickvän (jag är pojke) har haft oskyddat sex hon är 14år och jag 15 och vi är rädda att hon är gravid. jag kom aldrig i henne men det finns väl en risk att hon är gravid endå? hon har inte gjort graviditetstest än. ifall hon är gravid så vill hon göra abort. hur går man till väga med detta? får man göra abort utan att föräldrarna måste veta om det? är rädd att hennes pappa skulle skada henne och även mej om det kom ut till honom.. tacksam för snabbt svar! vjk

Terveydenhoitaja-Kätilö Annika Vastaa
13.05.2015
Hej Vjk! Ajaj det här låter inte bra... Jag blir orolig när jag läser att ni har haft sex och kanske inte är riktigt mogna nog att ta ansvar för följderna av era handlingar. Men också väldigt orolig när ni måste vara rädda för att flickvännens pappa ska skada er. Egentligen är båda handlingarna olagliga - det handlar i båda gärningarna om att barn ska skyddas. Men nu är det kanske inte läge för att tala om byxmyndighetsåldern... Eller om barnmisshandel... Men faktum är att ni är inte ännu 16 år och därför hamlat i en situation som ni inte klarar av att hantera. Men nu reder vi ut det här och sätter det sedan på kontot livserfarenheter - gör nya och bättre val i fortsättningen.
Oskyddat sex var mycket korkat. Se åtminstone till att skaffa kondomer! Ni vet säkerligen båda 2 att spermier kan via händer och smeksex i värsta fall komma in i slidan och göra henne gravid i misstag. Klokt i alla fall att du inte fick utlösning i henne, hoppeligen inte försats heller.
Ifall hon har försenad mens behöver hon göra ett graviditetstest. De finns att köpa i större varuhus och på apotek. I förpackningen finns instruktioner hur man ska göra. Skolhälsovårdaren har också graviditetstest. Läs mera om graviditetstest här. Förhoppningsvis är testet negativt och ni slipper ur den här ångesten. Ifall testet är positivt har ni all rätt till abort. Men ni behöver så fort som möjligt ta kontakt till skolhälsovårdaren eller hvc. Väntar man för länge kan det bli för sent, det finns en lagstadgad gräns. Det ska göras läkarundersökningar för att konstateras att graviditeten inte är för långt hunnen. Det ska skrivas papper och aborten görs dagtid på sjukhus, vilket betyder skolfrånvaro osv. Bäst är det nog att ta skeden i vacker hand och berätta åt en vuxen. Det stödet behöver ni. Det kommer också räkning från sjukhuset som ska betalas. Ni kan läsa mera här.
Jag håller tummarna för er! Hör gärna av er igen ifall jag kan hjälpa er ytterligare.
Med vänlig hälsning,  Annika      barnmorska - hälsovårdare