abort
11.10.2014
Jag är inte gravid nu, och inte heller orolig att jag är men jag har alltid varit väldigt nojig när det gäller graviditet. Så jag undrar ifall man blir gravid, finns det några regler som säger om man får göra abort eller inte? T.ex hur gammal man är eller hur långt graviditeten gått? kirre

Terveydenhoitaja ja seksuaalineuvoja Tessi Vastaa
16.10.2014
Hej.
Ja, precis som med det mesta andra så finns det lagar kring abort. Men jag har aldrig hört om att någon kvinna i finland skulle ha blivit nekad abort. Lagarna finns nog mera för att se till att allting går rätt till, och att kvinnan/flickan har tänkt igenom sitt beslut ordentligt. Abort är alltid ett allvarligt beslut, även om det i många fall är det ända rätta beslutet.
Lagarna handlar t.ex. om kvinnans levnadsförhållanden; att graviditeten kan avbrytas om den p.g.a. kvinnans levnadsförhållanden skulle vara svårt för henne att föda eller att ta hand om barnet, om kvinnan skulle ha blivit gravid genom våldtäkt, om hon är under 17 eller över 40 år eller om hon redan har 4 barn. Graviditeten kan även avbrytas om det visar sig att fostret inte är friskt, och med specialtillstånd kan aborten då göras ännu i vecka 20.
Dagens preventivmedel är bra och säkra, och rätt använda så skyddar de till 100% från oönskade graviditeter. Skulle det ändå vara så att man blir gravid och inte vill eller känner sig redo för att bli förälder ännu så är det bra att man kontaktar en hälsovårdare/läkare direkt så att själva aborten kan göras så fort som möjligt.
Men absolut lättast är det alltså om man ser till att alltid skydda sig ordentligt och på så sätt undviker oönskade graviditeter.
Hälsningar
Tessi