Ägglossningstest
13.11.2017
Hej!
Jag och min pojkvän har en längre tid föröskt skaffa barn och har nu förösk men ägglossningstest för att pricka in rätt dag. Men har föröskt från dag 11-19 och får ändå inget positivt resultat på testen, har följt alla anvisningar och har en men menscykel på 29-31 dagar. Vad kan detta bero på? Amanda

Terveydenhoitaja ja seksuaalineuvoja Tessi Vastaa
20.11.2017
Hej.
Är din mens annars regelbunden? Det talas ganska mycket om att ägglossningen sker mitt under pågående cykel, men det är inte alls en regel att det är så. Det kan alltså mycket väl hända att din ägglossning sker senare än dag 19.
Känner du själv alls av din ägglossning? För många känns det som mensvärk, eller som en diffus värk i korsryggen eller nere i magen. Det kan hända att man oftare tolkar värken som att den har att göra med tarmarna än med ägglossningen. Så jag föreslår att du försöker vara uppmärksam på din kropp. Även flytningarna ändrar lite under ägglossningen, så medan de annars är vattniga och "lösa" så blir de lite mer elastiska under ägglossningen. Om du bildgooglar på "ovulation discharge" så ser du bilder på vad jag menar.
Jag förstår att situationen känns frustrerande då ni väntsr så ivrigt, och varje månad känns som en ända lång väntan, och sedan besvikelse då det inte lyckas. Men försök att hålla modet upp. Du är ung, och det är en viktig faktor att ha på sin sida då man försöker bli gravid.
Har du besökt en läkare för att kontrollera dina hormonnivåer? Då man har försökt bli gravid i mer än ett år så kan man kontakta preventivrådgivningen och får då träffa en barnmorska/läkare som kan lägga remisser till tester. Man kollar då t.ex. genom blodprov att ägglossning faktiskt sker. Man kan också få mediciner som gör ägglossningen mer regelbunden. Men ni kan också fortsätta med ovulationstesterna. Jag rekommenderar att du för lite dagbok på vad du har för känningar i kroppen, och att du försöker med ovulationstesterna även runt dag 20-25. Även om det är senare än "normalt" så kan man ha regelbunden ägglossning, bara att den infaller senare under cykeln än den gör för andra kvinnor. Det är alltså möjligt att din ägglossning sker regelbundet, men först på dag 23.
Ägglossningstesterna är ett bra hjälpmedel, men om situationen blir för tung, vilket den lätt blir då man försöker "prestera" någonting, så tycker jag att du skall kontakta preventivrådgivningen. Att man vill ha barn är ingenting man behöver skämmas över, och det finns hjälp att få.
Om någonting blev oklart får du gärna skriva in pånytt.
Lycka till, jag håller tummarna.
Kram
Tessi