akut p-piller
08.06.2015
jag och min pojkvän hade sex idag. vi avbröt efter en stund, men sen fortsatte vi så att jag låg på honom men han lag inte in den. efter en stund märkte vi att kondomen hade glidit av och jaa... kan jag bli gravid? han kom ju inte? ska jag ta akut p-piller. snälla hjälp mej:( mikaela

Terveydenhoitaja-Kätilö Annika Vastaa
09.06.2015
Hejsan Mikaela! Du har säkert hört om försatsen... Så i värsta otursfallet - Jaa man kan bli gravid. Men risken är nog yttepytteliten... Akut-piller kan man ta inom 72 timmar efter samlaget. Det hinner du ju! Jag skulle nog rekommendera att ni far till ett apotek. Akut-pillret får man utan recept. Fråga hjälp av personalen. På så vis slipper du oroa dej för det här i värsta fall i flera veckor. Du kan läsa mera om akut-pillret här. Det rekommenderas att man gör graviditetstest ungefär 3 veckor efter akut-pillret.
Ni kanske skulle behöva läsa in er lite på rätt kondom-användning. Kondomen ska nog egentligen inte glida av så där bara... Läs gärna tillsammans här. Och här.
Lycka till!  Med vänlig hälsning,  Annika   barnmorska - hälsovårdare