alkohol?
10.04.2015
Hej! Jag äter p-piller och har några frågor om dom. Jag undrar om man får dricka alkohol när man äter dom? Är man 100% skyddad mot graviditet, helt säkert? fundersam

Nuorisotiedottaja Liselott Vastaa
13.04.2015
Hej fundersam!
Bra att du kollar upp, så behöver du inte gå omkring och oroa dig :)
Att dricka alkohol påverkar inte p-pillrens effekt det minsta. Däremot ska man kanske akta att man inte spyr upp dagens piller när man har krapula (baksmälla). Kolla i bipacksedeln (pappret i paketet, finns även på nätet) för just din sorts p-piller hur många timmar pillret ska hållas i dig för att kroppen ska hinna ta upp det - det brukar vara minst 4 timmar. Ifall du råkar spy upp det kollar du igen i bipacksedeln ifall du behöver ta ett nytt eller om du ska använda kondom en vecka framöver (det beror både på sort och på vilken dag i kartan du spydde upp ett piller).
Tyvärr finns det inget annat än sterilisering som är 100% skyddande mot graviditet. Alla vanliga preventivmedel kommer nog i närheten, men man kan aldrig lita fullkomligt på dem. För vanliga p-piller, alltså som egentligen heter kombinerade p-piller (innehåller två verksamma hormoner) brukar säkerheten vara 98,5-99,5%. Man mäter det med ett så kallat Pearl-index och för p-piller är det 0,5-1,5. Det betyder att om 100 kvinnor använder p-piller ett helt år och har en massa sex under det året, så blir 0,5 av dem gravid ändå (ifall de alla tar dem exakt enligt bruksanvisningen, 1,5 ifall de kanske slarvar lite). För att bli helt säker behöver man nog använda kondom också. Flera andra, tex p-plåster och p-ring har ungefär samma index, de nya små hormonspiralerna har 0,2-0,7.
Hälsar ungdomsinformatören Liselott