Annorlunda mens
11.04.2018
Jag har ätit p-piller i lite över ett års tid och tycker det har fungerat bra hittills. Jag har alltid fått min mens 3, ibland 2, dagar efter att jag slutat med pillren. En gång för flera månader sedan har den också börjat på fjärde dagen, men då hade jag druckit alkohol kvällen innan vilket jag har hört kan skjuta upp mensen. Vid förra p-piller mensen kom min mens, men även denna gång på 4:de dagen och då utan anledning och dessutom ganska mycket mindre än normalt. Jag hade tagit alla piller i kartan, men på lite olika klockslag eftersom vi åkte på utomlandsresa under tiden. Alla piller har ändå tagits inom ett tidsintervall på 5 timmar och alltså inte övergått gränsen 36 h mellan varje piller. Jag har heller inte spytt eller haft diarré. Min pojkvän har dessutom alltid dragit ur innan han kommit. Kan de oregelbundna tiderna påverkat min mens eller finns det risk att jag är gravid? Nu är jag till hälften inne på nästa karta och har haft ont i brösten (typ värk) i flera dagar (vilket jag inte haft sedan de första tre månaderna jag började med p-piller) och har därför börjat oro mig över att jag skulle kunna vara gravid... :):

Terveydenhoitaja ja seksuaalineuvoja Tessi Vastaa
12.04.2018
Hej.
Om du har tagit dina piller som du borde och inte glömt något piller så borde du genom dem vara skyddad för graviditet. Om din kille dessutom inte har kommit i dig så är risken ännu mindre. (försatsen har ju kommit i dig, men eftersom du äter piller så borde den inte orsaka någonting.)
Om du är väldigt orolig så tycker jag att du skall testa dig. Graviditetstest kan du köpa från apoteket eller från butiken.
Du skriver inte vilken sorts piller det är du äter, men med vissa biller är det en "biverkning" att man inte blöder alls. Det händer ju inte alla, men med vissa piller slutar alltså vissa tjejer att blöda så länge de använder dem, eller börjar blöda betydligt mindre. Så jag antar att det är så i ditt fall.
Testa dig först så du är säker, men om testet är negativt så får du nog anta att det är pillren som har gjort dina blödningar så sparsamma. Kroppen är ju inte en maskin utan påverkas hela tiden av allting vi gör, och därför kan man också ha mer ont vissa gånger än andra utan att man själv vet vad det beror på. Skulle du inte äta piller skulle ömma bröst och kraftigt minskade blödningar kunna tolkas som ett tecken på graviditet, men eftersom du äter piller och har gjort det hela tiden så tror jag inte att du behöver oroa dig.
Testa dig så vet du, sen är det bara att leva vidare.
Kram
Tessi