Ännu en gravtråd, snabbt svar snälla
05.06.2015
Hej Decibel, jag har en liten fråga, eller kanske inte så liten, och jag vet att ni inte kan ge mig ett säkert svar, jag vill mest bara höra era tankar
Jag har en väldigt regelbunden menscykel på alltid runt 28 dagar, just nu är jag inne på min 30e dag, och har ännu ingen mens
Jag använder inget hormonellt p medel, eller kopparspiral, för hormoner är inget för mig, jag och min pojkvän ser istället till att försöka undvika att ha sex runt ägglossningen, och att alltid noggrant använda kondom för att undvika graviditet. Jag brukar försöka känna efter på livmodertappen när jag har ÄL
Dag 17 under min cykel hade vi sex med kondom, jag trodde att jag redan hade haft ägglossning. Efter en stund märkte vi att kondomen ramlat av, den kan inte ha varit av länge i mig dock, och vi slutade genast när vi märkte det. Innan han satte på kondomen så torkade han bort fördroppen, och innan det så hade han kissat. Och han kom inte när vi hade sex ens. Ett par timmar efter sexet tog jag ett akut p piller eftersom jg verkligen ville undvika att bli gravid. Dagen därpå märker jag tecken på ägglossning (livmodertappen satt högt och kändes öppen, och trådiga flytningar) det måste innebära att akutpillret togs för tätt inpå ägglossningen och inte haft någon verkan :( jag har de senaste dagarna gått och haft lite som mensvärk då och då, och igår på dag 29 i min cykel vaknade jag av att det kändes som en stickande lite bultande värk i typ livmodern, som gjorde relativt ont och höll i sig i ett par minuter kanske, och jag är livrädd för att den värken innebar att ett befruktat ägg satte sig fast i livmodern :(( och ännu inte en mensdroppe i sikte, och ömma bröst har jag
Jag hade alltså av misstag ett oskyddat avbrutet sex på (den mest fruktsamma?) Dagen, vilket var ett stort misstag
Jag vet att det bara är att bita igen och vänta, men hur stor tror ni risken är att jag har gått och blivit på smällen?
Nervösioso

Terveydenhoitaja-Kätilö Annika Vastaa
Ungdomsinformatören Sanna Vastaa
08.06.2015
Hej, vår hälsovårdare Annika kommer imorogn hon kommer att ta din fråga genast då hon kommer.
Håll ut en stund till. Trots allt ska det ändå ganska mycket till för att man ska bli gravid. Vi håller tummarna <3
Kram från ungdomsinformatören Sanna
Hejsan! Ojoj - jag förstår att du är nervös. Men jag tror att risken för att du ska vara gravid är miniminimal eftersom du tog akut-pillret. Jag tror också att akut-pillret lite har råddat bort dina egna hormoner och därför kan mensen vara sen. Eller kanske din mens har kommit nu eftersom du har fått vänta några dagar?! :)
Det rekommenderas i alla fall att man tar ett graviditetstest 2-3 veckor efter akut-piller. Gör det!
Nej - det finns ingen möjlighet att du skulle känna av när ett befruktat ägg fäster sig i livmoderslemhinnan. Dina ömma bröst kan vara pms och också hormonell påverkan av akut-pillret.
Du skriver inte varför du inte använder hormonellt p-piller/p-ring/spiral. Men skulle det inte vara en bra satsning i alla fall? Eftersom du helt tydligt inte vill riskera att bli gravid... På så vis skulle du aldrig behöva känna den här oron igen.
Jag håller tummarna! Med vänlig hälsning, Annika     barnmorska - hälsovårdare